reklama

Budoucnost finančního poradenství a její úskalí

redakce dne 17. 06. 2014 - 00:00

Příjmy z finančního poradenství poplynou z komplexních služeb a kvalitního servisu, který budou poradci věnovat svým klientům.
 

Pojištění, úvěry a investice. To jsou tři slova, která jsou pro finanční poradce důležitá. První dvě představují jejich obživu, poslední pak možnost se vyprofilovat jako odborník na budoucnost. Na místo finančních poradců se derou banky, pojišťovny a externí prodejní sítě bankovních skupin. Finančně poradenské společnosti na bázi multilevelu mohou zanedlouho ostrouhat.

Nutno zmínit, že standardní retailový klient více věří bance, než pánovi či paní v krásném oblečení, kteří mu klepají u dveří. Z toho mohou těžit banky. Jejich slabinou je však nižší produktová nabídka.

Budoucnost finančního poradenství navíc závisí na výši provizí, které nemusejí být vysoké. Obor již nějakou dobu trpí špatnou pověstí, kterou mu udělali samotní finanční poradci svými mnohdy necitlivými přístupy ke klientovi.

Pojistky a úvěry

Z pojištění a úvěrů, především pak těch na bydlení, jsou nejvyšší provize. Z investování nikoliv. Pakliže se neberou v úvahu následné provize, které na dostatečně dlouhých investičních horizontech a při vysoké disciplinovanosti investora mohou být více než zajímavé.

Pojištění je pro finančního poradce výhodné i proto, že jde o relativně jednoduchý produkt, který je zajímavě provizně ohodnocen. To vše za předpokladu, že se poradce dostane ke klientovi a sjednaná smlouva přežije stornolhůtu.

Oproti tomu hypoteční úvěry a úvěry ze stavebního spoření představují vlastní kategorii a ve finančním poradenství jde o slabou vrstvu odbornosti a kvalifikace. Rovněž i zde jsou atraktivní provize, které jsou navázané na velikost úvěrů.

Penze a investice jako vlastní kategorie

Poslední skupinu představují investice a zajištění na stáří. Penzijní produkty druhého a třetího pilíře nemají pro poradce příliš význam, neboť na nich jsou zastropované provize. Maximální možná výše činí něco přes 800 korun, což představuje 3,5 procenta z průměrné hrubé mzdy. Kvůli této částce nestojí mnohdy poradci za to, aby svému klientovi vysvětlil základní informace.

Podobně je na tom zprostředkování investic. Aby si mohl poradce vydělat nějaké peníze, je nutné nejen edukovat klienta, nýbrž i předplatit investici na dostatečně dlouhou dobu dopředu. Dvacet nebo třicet let nemusí být výjimkou, avšak z praktického hlediska jde o zatížení klienta, neboť provize leží na jeho bedrech. Čím delší je doba předplacení investice, tím je finanční poradce méně důvěryhodný.

Právě na těchto dvou kategoriích produktů si poradce může udělat dobré jméno, avšak z hlediska příjmů nejde o žádný hit.