reklama

Časté chyby při pojištění vozidel

redakce dne 02. 09. 2014 - 00:00

Pojištění motorových vozidel má svá pravidla. Povinné ručení a havarijní pojištění skýtají řadu nástrah.
 

V Česku platí důležité pravidlo. Každý majitel plechového miláčka musí mít sjednané povinné ručení. Jde o zákonnou povinnost. Jakmile vůz pojištěný nemáte, vystavujete se ze strany České asociace pojistitelů (ČKP) sankcím. Za způsobení dopravní nehody na vás plně přechází nutnost úhrady vzniklé škody. Rostoucím trendem je škodní plnění na životě a zdraví, které několikanásobně hravě překoná škody na vozidlech. Přesto se do médií dostávají případy něpojištěných, kdy majitel vozu neměl sjednané povinné ručení, vyjel s ním na pozemní komunikaci a způsobil nehodu. Čtěte také: Jak vybrat povinné ručení a havarijní pojištění?

S pojištěním vozidel si dovolíme příměr. Kdyby byla zákonem stanovená povinnost pojistit každého člena domácnosti, velice rychle by se zvýšila finanční gramotnost.

Základním předpokladem pro klidnější spaní je řádně uhrazené povinné ručení. Nejde o klišé, řada majitelů vozidel a řidičů si myslí, že se bez této pojistky obejdou. Za neuhrazení povinného ručení začne ČKP vymáhat příspěvek, který činí mezi 20 až 300 korunami dle druhu vozidla za den. Příspěvky plynou do garančního fondu, ze kterého jsou vypláceny škody způsobené nepojištěnými řidiči. V případě, že vozidlo nepoužíváte, je vhodné ho vyřadit z registru, případně požádat o jeho dočasné vyřazení.

Povinné ručení kryje škody na jiném vozidle, které vlastník vozidla svým jednáním způsobil. Havarijní pojištění kryje škody způsobené na vlastním majetku majitele vozidla.

Amortizace čili opotřebení vozidla

Hojně skloňovaným problémem je amortizace (opotřebení) vozidla během jeho užívání. Až do roku 2008 bylo mezi pojišťovami běžnou praxí, že plnily jen do výše opotřebení. To se změnilo v uvedený rok výrokem Ústavního soudu, ve kterém musejí pojišťovny nahradit plnou cenu, jako v případě pořízení nového náhradního dílu. I po vynesení tohoto revolučního soudního posudku některé pojišťovny dodnes využívají neznalosti klientů a zkouší na ně trik s opotřebením dílů, které je kvůli nehodě potřeba vyměnit. Tak se může stát, že dveře za 15 tisíc korun pojišťovna proplatí jen do poloviny této částky řka, že byly opotřebované a tudíž byla cena nižší. Čtěte také: Nesedněte na lep pojišťovnám

Proti tomuto triku se lze bránit sjednáním pojištění právní ochrany anebo využít služeb právníka, který na pojišťovnu vaším jménem podá žalobu s cílem vysoudit plnou částku. Pojišťovny na tuto „agresi“ slyší a často proplatí opravu v plné výši.

Policii volejte raději pokaždé…

Z rešerše případů, kdy se poškozený majitel vozidla obrátil na pojišťovnu a ta mu sdělila, že mu zkrátí pojistné plnění, vyplývá, že přivolání policie na místo dopravní nehody se vyplácí. Zejména v situacích, kdy si nejste jisti výší škody, či špatně odhadnete rozsah škody. Překročení hranice 100 tisíc korun je dělící čárou mezi zavoláním a nevoláním policie. Nejste-li si jisti výší škody, zavolejte raději policii. Vyhnete se případnému pozdějšímu krácení pojistného plnění ze strany pojišťovny, která bude argumentovat, že nebylo splněna povinnost přivolat k nehodě policii.

…i při srážce se zvířetem

Podobným způsobem je vhodné postupovat i při střetu se zvířetem. Jakékoliv usmrcení zvířete vozidlem je nutné hlásit policii. Případně zavolejte asistenční službu, která pořídí fotografie. Ty se stanou podkladem pro čerpání plnění z havarijního pojištění. Fotografie pořizuje i policie, případně je do protokolu o nehodě uvedeno, že zvíře zůstalo na místě mrtvé. Stává se, že zvíře po nehodě stihne odběhnout a ztratit se, v takovýchto případech je nutné zajistit jasné stopy po srážce. Čtěte také: Lidé stále podceňují povinné ručení a havarijní pojištění

Mrtvé zvíře si však nesmíte ponechat. V případě opaku se vystavujete trestnému činu pytláctví. Srnčí nebo kančí guláš tak raději oželte.