reklama

Průzkum: Češi vs finanční poradci

redakce dne 09. 09. 2011 - 00:00

Češi očekávají od finančních poradců osobní přístup a široce pojaté poradenské služby. To vyžaduje takové pokrytí služeb od klasického finančnictví, přes správu investic, nemovitostí a daní. Platit za služby však nechtějí. K finančnímu poradenství přistupují lidé s výhradami.

V aktuálním příspěvku, který právě čtete, vás seznámíme s výsledky nejnovějšího průzkumu na téma finanční poradci a jejich klienti. Výzkum pro finančně-poradenskou společnost Stone & belter provedla agentura Sanep. Na vzorku dotazovala 3 879 lidí ve věku od 25 do 55 let. Průzkum proběhl mezi 28. červencem a 10. srpnem letošního roku.

Zhruba 43 procenta lidí dotázaných v průzkumu uvedlo, že nejvíce na finančně-poradenské společnosti oceňuje osobní přístup. Komplexní správu majetkového portfolia by uvítalo 30 procent respondentů. Pod tímto pojmem si lidé představují poradenství v oblasti financí, daní a realit. Čtěte také: Klíčové pojmy finančního poradenství: Finanční plán, rozpočet, příjmy, výdaje

Od této líbivé představy však Čechy a Češky odrazuje nedůvěra ve služby finančních poradců a jejich mateřských společností. Téměř třetina dotazovaných (30 procent) nevyužívá služeb finančního poradce zejména proto, že k němu nemají důvěru. Respektive neví, jaké společnosti mají důvěřovat a jaké ne. Jedna pětina respondentů doslova řekla, že finančním poradcům nevěří. Podle průzkumu mají lidé především strach z toho, že by poradci s jejich penězi nenakládali dostatečně účelně. Za druhé nechtějí, aby někdo znal jejich majetkové poměry. Právě informace o příjmech a výdajích považují lidé za citlivé.

Nedůvěra veřejnosti ve služby finančních poradců je zřejmě způsobena především tím, že finančním poradcem se dnes nazývá téměř kdokoli, řekl Mojmír Urbánek, ředitel finančně-poradenské společnosti Stone & belter. Podle něj působí na trhu velká skupina tzv. finančních poradců, kteří jsou seznámeni s produktem a mají ho pomocí „obchodních dovedností“, často hraničící s manipulací, klientovi doslova vnutit. Takové služby se však nedají poradenstvím nazývat. Poradenství musí být kvalitní a koncepční. Musí jej provádět zkušení odborníci, kteří jsou schopni dohlédnout i na několikaletý horizont, dodal Urbánek. Čtěte také: Jak poznat nekvalitního „finančního“ poradce?

Lidé preferují komplexní správu majetku

Lidé nejvíce poptávají takového poradce, který by jim dokázal nabídnout komplexní služby. Ty, jak bylo uvedeno v úvodu článku, představují především finance, správu investic, nemovitostí a daní. Poradce pro komplexní správu majetku by chtělo 30,3 procenta dotázaných. Pomoci s financemi by chtělo 22,8 procenta respondentů. O investicích by se s poradci chtělo radit 21,2 procenta dotázaných. Oblast daní by chtělo s někým konzultovat 3,3 procenta lidí. Odborníka na reality by využilo 4,7 procenta lidí. Necelá pětina respondentů (17,7 procenta) uvedla, že by využili služeb poradce v jiné oblasti. Čtěte také: Investovat individuálně anebo s odborníkem?

Podle Urbánka je hlad po jiných, než finančních službách, dán zejména tím, že na trhu neexistuje firma, která by se věnovala správě komplexního portfolia, které zahrnuje, jak finanční otázky, tak i nemovitosti a daňové poradenství.

Zpoplatněné poradenství je z říše snů

Aby se finanční poradce nebo jiný odborník mohl věnovat komplexní správě portfolia, vyžadovalo by to vysoký stupeň profesionality a zejména dostatečných znalostí z mnoha oblastí. Navíc by komplexní správu majetku nemohl dělat každý, kdo by měl o tuto poradenskou oblast zájem. Naskýtá se tak otázka, že by se za majetkovou správu platilo. Do toho se však lidem podle průzkumu agentury Sanep příliš nechce. Čtěte také: Finančním poradcem snadno a rychle

Za rady finančního poradce by bylo ochotno zaplatit 32,7 procenta dotázaných. Zbytek respondentů zastává názor, že si se svými penězi poradí sami, případně zajdou do banky nebo pojišťovny a tam se poptají. Část lidí si myslí, že servis od finančního poradce není dostatečně efektivní.

Aktuální situace na trhu finančního poradenství je velmi paradoxní. Poradce by měl poskytovat objektivní rady, namísto toho uvažuje o řešení, které mu přinese co nejvyšší provizi. V takovémto systému je těžké získat si důvěru klientů, sdělil Urbánek. Společnost Stone& belter v jejímž čele Mojmír Urbánek stojí, poskytuje i placené poradenství. Podle jeho slov však klienti nemají o tuto službu valný zájem. Češi nejsou zvyklí za kvalitu platit, dodal. Čtěte také: Profese budoucnosti: Poradce pro vkladové produkty