reklama

Jak šmrncovní blondýnka ke štěstí přišla

redakce dne 21. 03. 2013 - 00:00

Příběh o tom, jak lze přijít ke štěstí a úspěchu na základě vlastní píle, umu a zkušeností. Napsáno na základě skutečného příběhu.
 

Nikola byla odjakživa ráda mezi chytrými lidmi. Na studiích v Praze raději trávila čas v kultivované společnosti než na studentských večírcích. K vidění byla častěji s knihou než se skleničkou v ruce. Jak šel čas, měnila se i Nikola. Uvažovala, jak začít pracovní kariéru. Má podnikat anebo raději pracovat jako zaměstnanec?

Rozjezd pracovní kariéry

Podle jednoho dřívějšího průzkumu realizovaného mezi studenty vysokých škol vyšlo, že řada z nich chce podnikat. Jakmile však ukončí studium, ztrácejí vysokoškolští absolventi o podnikání zájem a chtějí raději místo zaměstnance. Není se čemu divit, pro podnikání je zapotřebí nápad, životní zkušenost nebo být zkrátka ve správný čas na správném místě. Ne všichni absolventi mohou hrnout nápady na podnikání z rukávu jako na běžícím pásu. Proto není na překážku strávit pár let coby zaměstnanec.

Podobně na tom byla i Nikola. I přes to, že měla nápadů trochu více, chyběly jí zkušenosti a především startovací kapitál. Byť ten si coby absolventa ekonomie jedné prestižní pražské univerzity spočítala na sumu v řádech statisíců korun, což není příliš peněz, avšak pro člověka s nulou na účtu a bez relevantních pracovních zkušeností v daném odvětví jde o příliš velký risk. Nikola začala pracovat v oddělení auditu jedné větší konzultantské firmy.

Práce jí šla od ruky, získala řadu pracovních zkušeností. V průběhu doby změnila v rámci společnosti několikrát pracovní pozici. Tím se stala flexibilní z pohledu přizpůsobování se novým pracovním podmínkám a zároveň mohla rozvíjet i své manažerské dovednosti řízením nejdříve menšího, posléze většího týmu.

Přechod do vlastního byznysu

Po několika letech tvrdé práce v sektoru ekonomického poradenství se Nikola rozhodla přeskočit ze světa zaměstnaneckého úvazku do světa podnikání. Vedla ji k tomu jednak pozitivní motivace z jejího okolí, kdy několik přátel, rodinných příslušníků nebo spolužáků z gymnázia či z vysoké školy podnikalo a dařilo se jim. Byť drtivá většina z nich byli živnostníci, než páni podnikatelé či dámy podnikatelky zaměstnávající desítky lidí.

Nikola měla jednu velkou výhodu. Kromě tolik potřebného kapitálu sledovala průběžně celý obor a jeho vývoj. Zároveň praktické výstupy zkoušela na sobě a svých blízkých. Celá tato několikaletá anabáze jí dodala potřebné sebevědomí a know-how. Přestup do vysněného oboru se jí zdařil a nyní je ve svém regionu uznávanou podnikatelkou.

Tento příspěvek, byť je v něm smyšlené jméno ústřední postavy, má za cíl ukázat všem škarohlídům, že i v dnešní obtížné situaci se dá podnikat. Za úspěchem stojí v drtivé většině případů tvrdá práce. Vybudovat úspěšnou firmu tak lze v každé době.