reklama

Jak na výběr akciového podílového fondu? Zajímejte se o jednotlivé akciové tituly

redakce dne 17. 05. 2011 - 00:00

Vybrat vhodný akciový otevřený podílový fond může být někdy věda. Stačí si však ujasnit, do čeho byste byli schopni investovat i bez fondu a na základě toho se rozhodnout.

Výběr vhodného akciového fondu není jednoduchý. Investoři se často nechají ukolébat minulými výnosy, které však nezaručují budoucí výkonnost fondu. Jiná skupina investorů se nechá zlákat na investiční trendy. Módní jsou třeba investice do fondů spojené se zeměmi BRIC nebo BRICS či do takových zemí jako je Indonésie, Jižní Korea nebo Vietnam.

Jestli se rozhodujete koupit podílové listy a další své peníze investovat do fondu zaměřeného na země BRIC (Brazílie, Rusko, Indie, Čína), znáte informace o tamní ekonomické situaci? Další otázka míří přímo na znalost společností, jejichž akcie fond nakupuje.

Znáte společnosti jako jsou Cnooc Ltd, Starhub Ltd, Pfizer Inc, Oracle Corp, Pdg Realty Sa? Jako investor byste měl položit otázky typu, v jaké zemi působí a v jakém odvětví podnikají?

Některé společnosti jako je Pfizer nebo Oracle nejsou pro středoevropana neznámé, ale co třeba Starhub nebo Cnooc? Jste ochotni podstoupit riziko u fondů, které jsou složeny z takových titulů, o kterých jste nikdy neslyšeli? Anebo dáte přednost fondům, které mají ve svém portfoliu akcie společností Erste Bank Group, ČEZ, ExxonMobil, Bank of America, Komerční banka?

Je hezké podlehnout euforii analytiků a ekonomů nad tím, jak hrubý domácí produkt zemí BRIC roste. Věříte však třeba Rusku nebo Číně, že žádný z podniků, jejichž akcie vlastní fond, do kterého investujete peníze, neznárodní?

Pro fondové investice platí totéž co pro akcie

I pro fondové investování platí stejná pravidla jako pro akcie. Zajímejte se o jednotlivé tituly, ze kterých je fond složen. Nemusíte provádět podrobnou analýzu odvětví a jednotlivých zemí jako při nákupu akcií. Měli byste mít ale základní přehled o tom, jak to v té či oné zemi vypadá. A to z ekonomického a politického pohledu.

Jak taková stručná analýza investičních příležitostí může vypadat, jsme se pokusili poukázat na Číně a mobilních telefonech. Stačí zapojit selský rozum a trochu se nad investicí zamyslet.

Případová studie: Čína a mobilní telefony

Pro neznalého investora působí dobře, když si představí, že jeho fond je třeba složený z telekomunikačních firem působící v Číně. Od základní školy je nám vnucováno, že Čínská lidová republika je obrovská země s nespočtem obyvatel dosahujícím 1,3 miliardy. V roce 2009 bylo podle údajů CIA World Factbook v samotné Číně v provozu 747 milionů mobilních telefonů.

Penetrace mobilních telefonů v Číně ukazuje, že ani vysoký objem aparátů nemusí znamenat pro případného investora výhru. Vycházejme z představy, že 300 milionů Číňanů se dá považovat za jakousi střední a vyšší vrstvu obyvatel. Tato skupina obyvatel má peníze, které může provolat, respektive utratit za další služby spojené s telekomunikacemi. Nezřídka bude mít jeden Číňan z této skupiny mobily dva. Jeden osobní a druhý služební. V Číně však žije další početná skupina zhruba 300 milionů lidí, kteří se nacházejí v bídě a chudobě. Jde zejména o rolníky žijící ve vnitrozemí. Zbylých 700 milionů obyvatel této nejlidnatějšího státu planety se nachází někde mezi výše uvedenými skupinami.

Z této poslední a největší skupiny obyvatel se možná časem rekrutuje 100, možná 200 milionů nových zákazníků telekomunikačních společností. Otázkou zůstává, kolik peněz bude schopen vynaložit průměrný Číňan za telekomunikační služby a také to, jak rychle bude růst tento trh, jak dlouho a kdy nastane pomyslný strop.

Podobně, jako výše uvedený příklad, můžete svou prvotní investiční analýzu „naroubovat“ na cokoliv. Stačí mít k dispozici aktuální přehled o světě a další informace dohledat.