Vlk se nažral aneb Misseling v praxi

Misseling čili nadbytečné sjednávání smluv je rozšířenou disciplínou řady finančních poradců. Vybrali jsme tři příklady „přebouchávání“.
 

Misseling se dá shrnout do lidového přísloví: Vlk se nažral, koza zůstala celá. Nejčastěji se misselingu dopouštějí poradci, kteří především hájí svůj finanční zájem. Navrhnou klientovi takové řešení, které vede k vypovězení předchozí smlouvy a její nahrazení

Životní pojištění

Životní pojištění se těší vysoké oblibě většiny poradců a to z několika důvodů. Na tento produkt se váží doslova královské provize a současně je životní pojištění základním stavebním prvkem osobních financí každého odpovědného člověka. Bez dostatečně vyřešených rizik postrádá i ten sebelepší finanční plán svůj smysl.

Misselingu se těší zejména rizikové životní pojištění. Principiálně jde o to, že každým rokem uzavře poradce klientovi novou smlouvu k RŽP a vyinkasuje provize. Ty jsou o něco nižší, než kdyby poradce sjednal investiční nebo kapitálovou pojistku. I tak jde o peníze zadarmo, které by jinak zprostředkovatel nezískal. Klient přímo netratí, neboť hrazené pojistné v rámci RŽP nevytváří žádnou finanční rezervu, jako je tomu u IŽP a KŽP.

Neživotní pojištění

Neživotní pojištění je dalším zářným příkladem misselingu, respektive hovorového „přebouchávání“ pojistných smluv. U majetkového pojištění, jako je třeba povinné ručení, pojištění nemovitostí a domácností je možné pravidelně, třeba na roční bázi, měnit pojišťovnu. Nízké provize z tohoto produktu k tomu doslova svádějí. Uvědomělí poradci mohou mít užitek z následných provizí. Ty však nedosahují takové výše, jako ty řádné, vyplácené po uzavření dané pojistky.

Autopojištění jako vlastní kategorie

Za souhrnným názvem autopojištění se ukrývá povinné ručení, havarijní připojištění a doplňková pojištění. Podobně jako u neživotního pojištění – pojištění domácností a nemovitostí – dochází ke změnám pojišťoven a jejich pojistných produktů u řady motoristů doslova na roční bázi.

Důvodem k znovuuzavírání nových smluv a vypovídání těch původních je důraz kladený na co nejnižší cenu pojistného. Pojišťovny rozpoutaly v Česku cenovou bitvu. Klienti si na nízké ceny pojištění zvykli a zajímá je především cena pojištění a bonusy. V létě z těchto důvodů ukončila na tuzemském trhu činnost Direct pojišťovna.

Do očí bijící jsou situace, kdy lepší – nižší – pojistku získá nově příchozí, než letitý klient.

Zmínili jsme tři nejčastější důvody pro misseling. Aktuálně je v platnosti ještě jeden typ, který je svou povahou pro běžného klienta nejzákeřnější. Tím je převádění finančních prostředků ze stavebního spoření do investičního nebo kapitálového životního pojištění.