reklama

Riziko pro klienty představují prodejci finančních produktů

Josef Švejda dne 25. 01. 2011 - 00:00

Také přemýšlíte o sjednání nějakého finančního produktu v rámci skupiny banky, u které máte osobní účet? Dejte si pozor ať nesednete na lep zkušenému prodavači za bankovní přepážkou.

Bankovní poradce nemusí představovat záruku jistoty. I v bance vás mohou okrást a navíc se na vás budou příjemně usmívat. Nejde však o prvoplánovité chování banky nebo jiné peněžní instituce. Na vině je často kombinace obchodních plánů s důrazem na co nejlepší výsledky v prodejích, lenost nebo naopak přepracovanost poradce či nedostatečná kontrola poradce ze strany nadřízených. Často jde o kombinaci těchto faktorů. Čtěte více: Oblíbené hry poradců: Vypovídání a znovu uzavírání nových smluv

To „životko“ má milion lidí

Prvním a velice oblíbeným argumentem lidí pracující ve finančním nebo pojišťovacím poradenství je argumentace o masové oblíbenosti nějakého konkrétního produktu. V našem případě jde o životní pojištění. V jednom z mnoha redakčních mystery shoppingů, které průběžně redaktoři finačně-investičního serveru investia.cz podstupují, jsme se setkali s finančním zprostředkovatelem, který argumentoval tím, že dané pojištění má sjednáno necelý milion lidí. Čtěte více: Praktické rady pro sjednání životního pojištění

Stavební spoření do zásoby

Dalším doslova do očí bijícím žraločím pokusem o bouchnutí nové smlouvy je to, když klientovi jedné a téže stavební spořitelny je nabídnuta další smlouva téhož produktu. Stává se, že klientům stavebních spořitelen, kteří mají sjednánu smlouvu ze stavebního spoření je nabízena další smlouva aniž by ta předchozí doběhla alespoň podle vázací doby. Tímto si někteří prodejci, neboť zde o finančním poradenstvím nemůže být ani řeč, vypomáhají při plnění obchodních plánů.

Zvyšování cílové částky do nesmyslné výše

U praktik prodejců stavebního spoření ještě chvíli zůstaňme. Dealeři stavebních spořitelen často svým klientům doporučují zvýšit cílovou částku u stavebního spoření na vysoké hodnoty. Milionová cílová částka nebývá vzácností. I v tomto ohledu se nejedná o seriózní jednání vůči klientovi.

Zlý úmysl nebo hloupost poradce?

Velice rozšířeným nešvarem finančních žraloků je nesmyslné nabízení finančních produktů nebo úprava některých jejich parametrů. U životního pojištění může jít o zbytečně vysoké zvýšení každoměsíční splátky. Jeden z našich čtenářů, který si nepřál být jmenován, nám napsal, že jeho matce, které je už přes 65 let, byla nabízena nová smlouva penzijního připojištění. Problém tkvěl v tom, že agentka jeho matce napovídala, že peníze ze současného penzijního připojištění může použít na splátky nové smlouvy. Navíc dostane od státu 150 korun v rámci podpory a za pět let tak bude mít našetřenou hezkou sumičku. Agentka, chcete-li prodavačka v kostýmku, však zapomněla dodat, že kdyby si nechala od penzijního fondu vyplácet doživotní rentu, mohla by na tom klientka vydělat. Jak stojí v závěru e-mailu našeho čtenáře, jeho maminka se těží dobrému zdraví. Navíc v jejich rodině je tradicí dlouhověkost. Čtěte více: Jak si spořit na důchod? Dlouhodobě a po malých částkách

Řada prodavačů s finančními produkty chce vydělat. Bouchnout „hejlovi“ nějakou pojistku, uzavřít cílovou částku stavebního spoření na sedmimístnou sumu případně nabízet důchodcům penzijní připojištění. Problém nastává, když tomu opravdu finanční zprostředkovatel sám věří a myslí si, jak dobře radí svému klientovi. Takoví by raději měli změnit obor působení, než někomu opravdu finančně ublíží. Čtěte více: Nezávislý finanční poradce: Jak ho vybrat a co nabízí