reklama

Sbohem spropitné, chybět nebudeš

redakce dne 26. 06. 2014 - 00:00

Spropitné míří do muzea. Jde o relikt doby, ve které dominovala hotovost. Bezkontaktní placení odsune tuzéry do propadliště dějin.
 

Pomalu končí doba, kdy drtivá většina populace žehrala na neplacení daní a sama tento stav podporovala dáváním spropitného v restauracíh, hospodách, kavárnách, zkrátka ve všech možných typech gastrozařízení. Spropitné je ošklivé slovíčko, kterým masy podporují šedou ekonomiku a brzdí vlastní blahobyt v podobě ztracených daní a jejich následného přerozdělení do společnosti. Čtěte také: Čachry s DPH: Stát ročně přichází o desítky miliard korun

Pravidlo deseti procent

Hojně rozšířeným memem ve společnosti je přidávání zhruba deseti procent ke konečnému účtu za útratu v restauraci nebo podobném typu zařízení. Tato výše se různě liší podle zemí i jednotlivých podniků a daných zvyklostí. Ve Spojených státech je odměna pro obsluhu samozřejmostí, v tuzemsku je již servis personálu zakalkulován do koncové ceny. Tyto odlišnosti je třeba mít na vědomí, když platíte v restauraci účet. Podle podobné logiky byste měli platit za všechny služy, které v pohostinství využíváte. Od použití toalety počínaje, přes úhradu speciálního poplatku za provozní režie až po třeba úsměv na rtech osob, které vás obsluhují. Čtěte také: Jak začít podnikat v pěti snadných krocích

„Tap&go“ vymýtí dýška

K vymýcení povinných desátků možná napomůže systém označovaný „tap&go“, do češtiny překládaný jako „placení mávnutím karty“. Při používání této platební metody se bude chtít jen málokdo zdržovat zadáváním spropitného do POS terminálu a čtením pokynů na pidi displeji. Rozšířením metody placení promachu kartou spolehlivě vymýtí drtivou část podvůdků s odměnou pro obsluhu.

Propady a vzestupy

Nepříjemné dopady čekají na provozovatele gastronomických zařízení a zejména jejich zaměstnance a další pracovní sílu. V krátkodobém časovém horizontu se jim sníží příjmy. Část pracovníků bude mít v tomto oboru na kahánku, nepůjde však o žádnou tragédii.

S vysokou pravděpodobností je možné předpokládat, že hbití a šikovní majitelé stravovacích zařízení budou inovovat svou nabídku a služby. Jejich cílem bude přilákání zákazníků, zvýšení jejich množství a četnosti návštěv. Dobrou motivací lepšího servisu bude i zvýšení objemů tržeb. Manažeři mohou pracovat i s čísly. Třeba překalkulovat jednotlivé pracovní úkony a výkony nebo hledání přijatelných úspor v každodenním provozu. Čtěte také: O podnikání trochu jinak

Omezením objemu spropitného nedojde ke snížení počtu hostů. Zprůhlední se tržní prostředí a zákazníci přestanou podporovat šedou ekonomiku. To vše jaksi přirozeně.

Poznámka pod čarou
Na pojem „tap&go“ se vztahuje ochranná známka společnosti MasterCard. V textu jsme nechtěli tuto informaci zmiňovat, abychom nenarušili jeho plynulé čtení.