reklama

Časté triky realitních kanceláří vůči klientům

redakce dne 23. 05. 2013 - 00:00

Čtyři časté triky a fígle nepoctivých realitních kanceláří a makléřů, které používají vůči svým klientům ve snaze získat zakázku.
 

Realitní kanceláře mají stejně jako celá řada podnikatelských subjektů na trhu v mnoha dalších oborech největší zájem o zisk a vlastní prospěch. Některé se však neštítí zajít až k samým hranicím slušného chování. Někdy sklouzávají i do podvodného jednání s úmyslem poškodit klienta, který se jen snaží prodat nemovitost. Přinášíme přehled několika nejčastějších triků, jak realitní makléři a kanceláře chtějí poškodit klienta a obohatit se na jeho účet.

Důraz na exkluzivitu

Exkluzivita spočívá v tom, že majitel nemovitosti smluvně poskytne realitní kanceláři výhradní zastoupení, kdy kancelář je jediná, která nabízí nemovitost potenciálním zákazníkům. Realitní kanceláře si touto exkluzivitou hlídají, aby je klient neobešel a nenabídl realitu i dalším konkurentům. Některé „realitky“ však exkluzivity zneužívají. Ve smlouvě uvedou plno podmínek, které musí klient dodržet. A poté si počkají, až klientovi dojde trpělivost a vypoví smlouvu. Poté ho zinkasují o smluvní pokuty vyplývající z nedodržení smlouvy.

Falešný klient

Chování některých realitních agentů hraničí se špionáží. Tváří se jako zájemci o nemovitost. Jakmile jsou majitelem bytu nebo jiným realitním makléřem vpuštěni na prohlídku reality, vše si nafotí, zapíší důležité informace o bytu, které se nedají vyčíst z inzerátu a vyžádají si kontakt na majitele a zmizí. Zanedlouho se objeví u konkurenční realitní kanceláře inzerát na byt, na kterém byl makléř v přestrojení.

Nevýhodná hypotéka

Realitní kanceláře nabízejí celou řadu dalších služeb. Některé poskytují i finanční služby v podobě sjednání hypotečního úvěru a příslušného pojištění nemovitosti, domácnosti a případně životní pojistky. Stává se, že tolik opěvovaná hypotéka nemusí být vůbec pro klienta výhodná.

Jiné informace o bytu

Aby toho nebylo málo, některé realitní kanceláře úmyslně změní parametry o bytu. Nejčastěji jde o plochu výměry. Namísto bytu o dispozici 2+1 s 55 metry čtverečními napíší do inzerátu plochu o pět, deset metrů plošných větší. Využívají toho, že ne všichni klienti chodí na prohlídky s metrem a nemovitost si přeměřují, jestli skutečně odpovídá inzerované nabídce. Velikost bytu se dá zjistit kupní smlouvou a předávací dokumentací. Nemělo by se tak stát, že skutečnou velikost bytu zjistíte až v okamžiku, kdy chcete provést rekonstrukci podlahy anebo zakoupením podlahových krytin jako je linoleum, parkety nebo koberce.

Tento výčet však není úplně kompletní. Mezi další nešvary, které realitní agenti používají ve snaze prodat nemovitost, je lhaní o čemkoliv, co by se mohlo nežádoucím způsobem odrazit o koupi bytu či nemovitosti.