reklama

Jak banky vybírají místa pro nové pobočky

redakce dne 17. 10. 2012 - 01:00

Bankovní pobočky nejsou umístěné náhodně. Výběru lokace předchází analýza anebo šikovný bankéř, kterého banka přetáhne.
 

Pryč jsou doby, kdy banky budovali své pobočky v honosných palácích umístěných v centrech měst. Nynějším trendem je být co nejblíže klientům, jedno jestli vlastním anebo potenciálním. A tak se banky stěhují do pěších zón, na periférie měst a do obchodních center.

Otevření nové pobočky předchází rozsáhlá pečlivá analýza, kde pobočku umístit, do jaké ulice, jak jí mít velkou a jaké služby v ní poskytovat. Těžko bude bankovní poradce v Kozí Lozy poskytovat kvalifikované rady pro malé a středně velké společnosti. Poradce tak bude mít jasně stanoveno, jaké produkty má svým klientům nabízet.

Banky a záložny expandují

Není tajemství, že zejména banky s menším počtem poboček jako je například UniCredit Bank nebo Fio banka stále svou pobočkovou síť rozšiřují. Vhodně navýšením poboček mohou lépe využívat svých marketingových kampaní.

Novinkou jsou bankovní frančízy, kdy banka na jedné straně poskytne svůj koncept a jméno pro další stranu, která na vytipovaném místě provozuje její pobočku. Touto cestou se vydala již zmíněná UniCredit Bank spolu s finančně poradenskou společností Partners Financial Services.

O neúspěších se nemluví

Někdy se rozšiřování pobočkové sítě nepovede. Své o tom ví Volksbank, která na přelomu let 2006 a 2007 začala v supermarketech Kaufland otevírat bankovní kiosky. Tento koncept se jí nepovedl a před rokem od něho upustila. Zástupci banky toto téma nekomentují.

Pobočkovou síť rozšiřují i družstevní záložny. Například Metropolitní spořitelní družstvo rozšířilo během posledního roku svou síť o několik poboček. Jejich počet není nikterak ohromující. Nyní má tato kampelička šest obchodních míst.

Co z toho vyplývá? Finanční instituce cítí příležitost, jak získat další klienty. Ty nejčastěji přetahují velkým zavedeným bankám. Nejčastěji pak České spořitelně, ČSOB a Komerční bance.

Pobočky pro schopné bankéře

Zcela jiný přístup volí Equa bank. Ta otevírá pobočky ne podle toho, jak jí vycházejí tržní analýzy, ale podle toho, jak se jí daří přetahovat zkušené bankéře. To je příklad poboček v Litoměřicích a ve Zlíně. V těchto obchodních místech jsou zkušené bankéřky. Důkladně znají region, ve kterém působí a mají dostatek obchodních kontaktů. Právě kontakty na podnikatele a potenciální klienty je nejvyšší přidanou hodnotou ve finančnictví.