Cestování vlakem: Pro časté jízdy si zakupte In-kartu (2. díl)

Jezdíte často vlakem? Jestliže na otázku odpovíte kladně, zvažte jestli by se vám nevyplatila některá z aplikací slevové karty In-karta. Tu vydávají České dráhy pro své věrné zákazníky. Stručně řečeno jde o možnost slevy, kterou si předtím koupíte. V tomto případě platí pověstné šimko-grossmannovské nechci slevu zadarmo.

V minulém článku Jak ušetřit při cestování vlakem našeho miniseriálu o úsporách při cestování na železnici jsme popisovali, jakým způsobem můžete ušetřit, aniž byste museli být zákazníkem Českým drah. Ve druhém díle si přečtete, co se skrývá pod magickým označením In-karta.

Politika slev Českých drah

České dráhy se zaměřují na cestující, kteří využívají vlak při svém pravidelném dojíždění do práce nebo za studiem. Jde jak o cestující, kteří jezdí denně anebo třeba jednou týdně nebo měsíčně, ale ujedou větší vzdálenost. Například na trase Praha – Ostrava apod. Těmto klientům nabízí největší železniční společnost v zemi systém slev, který vychází z držení plastové kartičky s fotografií, platností, jménem a příjmením a datem narození. Zákaznická sleva vychází vstříc různým věkovým skupinám. Vlastní druh karty mají děti a dospívající, studenti, důchodci a běžní cestující, kteří nepatří do žádné z těchto skupin.

Jak funguje zákaznická In-karta/Rail plus

In-karta/Rail plus je předplacená slevová karta s přednastavenou základní slevou podle segmentu cestujícího (tj. student, důchodce apod.). Běžná platnost karty je tři roky a stojí od 330 korun do 990 korun. slevy se odvíjejí podle následujícího klíče.

Běžný cestující starší 15, potažmo 26 let získává standardní slevu 25 procent z obyčejného jízdného a poloviční slevu při nákupu místenek.

Kdy se vyplatí zákaznické jízdné?

V modelovém příkladě pasažéra jedoucího z Prahy do Brna a zpět, který využije In-kartu zaplatí za zpáteční jízdenku 427 korun. Kdyby jel stejnou trasu, avšak bez in-karty, může uplatnit pouze zpáteční 10procentní slevu. Cesta by ho tak vyšla na 569 korun. Rozdíl na jedné cestě je 142 korun. Prostým výpočtem ceny in-karty 990 korun a vydělením rozdílu mezi použitím zákaznického a nezákaznického jízdného ve výši 142 korun získáme po zaokrouhlení sedmičku. Pasažér musí jet z Prahy do Brna nejméně sedmkrát během tří let, po kterou platí zákaznická In-karta. Jestliže do Brna jezdíte jednou měsíčně na otočku, vyplatí se vám pořídit si tento typ slevy.

Děti, senioři o osoby ZTP/(P)

Děti do 15 let mají nárok na 25procentní slevu ze zvláštního jízdného pro děti. Podobně jsou na tom důchodci a držitelé průkazů ZTP a ZTP/P, kteří mají nárok na čtvrtinovou slevu z jízdného platící pro jejich skupinu. Cestující starší

Pro cestující nad 26 let, důchodce a pro držitele průkazu ZTP nebo ZTP/P stojí In-karta 990 korun. Děti, mládež a mladí lidé z řad studentů i nestudujících ve věkových pásmech od 6 do 15 a od 15 do 26 let si mohou kartu koupit za 330 korun.

Důchodci, kteří jsou držiteli In-karty Senior mohou jezdit v osobních a spěšných vlacích zadarmo.

Držitelé některé z aplikací In-karet si může dokoupit časový doplatek pro využití první vozové třídy. Celoroční doplatek stojí 3500 korun, čtvrtletní 1650 korun, měsíční sedm set korun a týdenní dvě stě korun.

Příliš dobrá in-karta Junior

V minulosti bylo možné koupit i In-kartu Junior, která nabízela poloviční slevu pro cestování v 1. a ve 2. vozové třídě. Prodej této karty byl ukončen. Poslední den, kdy je možné použít In-kartu Junior je 12. února 2012.

„Režijní jízdenka“ In-karta/Gold

Cestující, kteří jezdí vlakem pravidelně a velké vzdálenosti, si mohou od Českých drah koupit In-kartu s aplikací Gold a jezdit bez nutnosti koupě jízdenky. Roční aplikace stojí 22 tisíc korun a platí pro všechny vozové třídy (tříměsíční platnost stojí 10500 korun, měsíční 4500 korun a týdenní 1300 Kč. Držitelé In-karty Gold mají na místenky poloviční slevu. Mezi další výhody, které si pasažér při koupi Gold karty koupil, je bezplatný převoz jednoho zavazadla, třeba jízdního kola nebo psa. Navíc může zdarma využívat Airport Express na letišti v Praze Ruzyni.

Další možnosti používání In-karet

České dráhy motivují držitele předplacených in-karet k tomu, aby je využívali i při placení za jízdenky. K tomu slouží elektronická peněženka In-karty neboli EPIK. Aktivaci elektronické peněženky musíte provést na pokladně a nejméně lze uložit 100 korun. Horní hranice je ekvivalent 150 eur (podle aktuálního kurzu České národní banky k 9.září 2010), což je 3702 korun.

Šestiprocentní bonus při bezhotovostním placení

Platí zásada, že když se při nákupu jízdenky obsloužíte sami, aniž byste využili služeb pokladní, získáte bonus ve výši tří anebo šesti procent. Oněch šest procent ušetříte, když si zakoupíte jízdenku prostřednictvím jízdenkového automatu anebo skrze internetový e-shop Českých drah a vše uhradíte platební kartou. Bonusy jsou dvojího druhu. Prvním z nich je tříprocentní sleva na jízdném. Tato sleva platí v případě, že si jízdenku zakoupíte prostřednictvím automatu a vše uhradíte platební kartou. Až šestiprocentní bonus získáte v okamžiku, kdy máte aktivovanou EPIK. Kromě tříprocentního bonusu za bezhotovostní placení (karta, PaySec) získáte i tříprocentní bonus z ceny jízdenky. Oba bonusy se vám přičtou na vaší In-kartu.

Pokud byste si chtěli vyzvednout peníze, které máte nastřádány na vaší In-kartě, zaplatíte za transakci 50korunový poplatek. Dolní hranice výběru je stanovena na 200 korun. Výhodnější je, když používáte vaší In-kartu i k placení za jízdné. Odpadá vám úhrada poplatku.

Zneužití In-karet

POZOR! Při používání elektronické peněženky na In-kartě hrozí riziko jejího snadného zneužití. Při transakci s in-kartou a EPIKem nezadáváte do jízdenkového automatu žádné heslo v podobě PINu! V modelové situaci se tak in-karta může lehce zneužít. Například tak, že jeden držitel In-karty nalezne jinou a vyzkouší, jestli je na cizí In-kartě nějaký kredit. Pokud ano, může si tak koupit jízdenku až do částky 3700 korun. In-kartu lze sice zablokovat, ale často se stává, než zjistíte její ztrátu, může z ní ubýt nějaké peníze.

Abyste zamezili výše uvedenému případu, je lepší In-kartou neplatit vůbec anebo tam mít nízkou částku a používat tak kartu pro nouzový případ jednoho nebo dvou dojetí.

Přihlaste se k odběru novinek