Finanční zprostředkovatelé se stávají partnery klientů při řešení jejich finančních otázek. Šlapou na paty bankovním poradcům.
Informace uvedené v článku pocházejí z výzkumu společnosti ppm factum, která ho realizovala během roku 2014 na vzorku 1075 respondentů. Ti byli zpovídáni tváří v tvář prostřednictvím metody CAPI. Zadavatelem průzkumu byla Unie společností finančního zprostředkování a poradenství České republiky (USF ČR). Čtěte také: Budoucnost finančního poradenství a její úskalí
Finanční zprostředkovatelé a poradci poskytují své služby stále většímu počtu občanů a domácností. Letošní průzkumy ukazují na spokojenost klientů a vysokou kvalitu služeb nabízenou nezávislými finančními poradci, řekl Jiří Šindelář, předseda představenstva a výkonný ředitel USF ČR.
Celková spokojenost s kvalitou služeb (v %)
Finanční poradce | Bankéř | Agent pojišťovny | |
---|---|---|---|
Pojištění majetku | 70 | 51 | 50 |
Životní pojištění | 70 | 58 | 57 |
Investiční nebo podílový fond | 65 | 61 | u/n |
Spořící produkt | 59 | 46 | 58 |
Úvěr na bydlení | 38 | 70 | u/n |
Víceúčlová půjčka | 45 | 59 | u/n |
Zdroj: USF ČR, Zpracování: investia.cz
Spokojenost s poskytnutými službami se v uvedených případech dělí především mezi finanční a bankovní poradce. Pracovník pojišťovny z merita věci nesjednává úvěry na bydlení, půjčky ani ryze investiční či podílové fondy. Čtěte také: Pojištění: Lidé tratí na neznalosti svých potřeb
Podobných čísel klietské spokojenosti dosahují i jiné agentury, jako je například STEM/MARK, která v červnu letošního roku zjistila, že 65 procent klientů je spokojeno se službami finančních poradců. Podobně uvažují i lidé, kteří si sjednávají služby finančního poradce. Podle agentury Ipsos z července 2014 považuje nezávislé poradce za důvěryhodné 64 procent dotázaných. Naopak reklamní kampaně finančních institucí považuje za důvěryhodný zdroj informací pouze necelá čtvrtina (24 procent) oslovených. Čtěte také: Co klienti chtějí slyšet a poradci mají říkat
Omezená nabídka jako mínus
Největší spokojenost klientů plyne se službami finančních poradců při sjednávání úvěrů na bydlení, životního pojištění a pojištění majetku. Sedm z deseti lidí preferuje vysokou spokojenost s prací finančního poradce. Spokojenost vyplývá především z více předkládaných řešení, která se neomezuje pouze na produkty jedné banky či pojišťovny.
Klient si tak může vybrat, respektive poskládat produktový mix podle toho, jak vše vychází cenově. V neposlední řadě může lépe porovnat užitek, který vyplývá z různých finančních produktů. Nemusí se tak spokojit s jedním řešením, jako na bankovní přepážce. Bankovní poradci jsou v tomto ohledu hendikepovaní, neboť nedokáží nabídnou tak pestrý výběr jako zprostředkovatel, jehož portfolio se skládá z více finančních institucí. Čtěte také: Budoucnost poradenství spočívá v průběžných provizích
Kde sjednáváme finanční produkty?
Místo, kde Češi uzavírají smlouvy na jednotlivé produkty v součtu za rok 2013 (v %).
Přímo v bance | 30 % |
Přímo v pojišťovně | 33 % |
S poradcem banky mimo pobočku | 5 % |
S poradcem pojišťovny mimo pobočku | 13 % |
S nezávislým finančním poradcem | 13 % |
S pracovníkem splátkové, úvěrové společnosti | 4 % |
Se stavební spořitelnou | 5 % |
On-line | 9 % |
Zdroj: USF ČR, Zpracování: investia.cz
Z grafu je patrné, že nejvíce finančních produktů je uzavřeno na přepážkách bank a pojišťoven. S finančním poradcem se řeší zhruba každá sedmá uzavřená smlouva. Čtěte také: Požadavky na finanční poradce se zvyšují