reklama

Finanční poradci šlapají v oblibě na paty svým bankovním protějškům

redakce dne 09. 10. 2014 - 00:00

Finanční zprostředkovatelé se stávají partnery klientů při řešení jejich finančních otázek. Šlapou na paty bankovním poradcům.
 

Informace uvedené v článku pocházejí z výzkumu společnosti ppm factum, která ho realizovala během roku 2014 na vzorku 1075 respondentů. Ti byli zpovídáni tváří v tvář prostřednictvím metody CAPI. Zadavatelem průzkumu byla Unie společností finančního zprostředkování a poradenství České republiky (USF ČR). Čtěte také: Budoucnost finančního poradenství a její úskalí

Finanční zprostředkovatelé a poradci poskytují své služby stále většímu počtu občanů a domácností. Letošní průzkumy ukazují na spokojenost klientů a vysokou kvalitu služeb nabízenou nezávislými finančními poradci, řekl Jiří Šindelář, předseda představenstva a výkonný ředitel USF ČR.

Celková spokojenost s kvalitou služeb (v %)

  Finanční poradce Bankéř Agent pojišťovny
Pojištění majetku 70 51 50
Životní pojištění 70 58 57
Investiční nebo podílový fond 65 61 u/n
Spořící produkt 59 46 58
Úvěr na bydlení 38 70 u/n
Víceúčlová půjčka 45 59 u/n

Zdroj: USF ČR, Zpracování: investia.cz

Spokojenost s poskytnutými službami se v uvedených případech dělí především mezi finanční a bankovní poradce. Pracovník pojišťovny z merita věci nesjednává úvěry na bydlení, půjčky ani ryze investiční či podílové fondy. Čtěte také: Pojištění: Lidé tratí na neznalosti svých potřeb

Podobných čísel klietské spokojenosti dosahují i jiné agentury, jako je například STEM/MARK, která v červnu letošního roku zjistila, že 65 procent klientů je spokojeno se službami finančních poradců. Podobně uvažují i lidé, kteří si sjednávají služby finančního poradce. Podle agentury Ipsos z července 2014 považuje nezávislé poradce za důvěryhodné 64 procent dotázaných. Naopak reklamní kampaně finančních institucí považuje za důvěryhodný zdroj informací pouze necelá čtvrtina (24 procent) oslovených. Čtěte také: Co klienti chtějí slyšet a poradci mají říkat

Omezená nabídka jako mínus

Největší spokojenost klientů plyne se službami finančních poradců při sjednávání úvěrů na bydlení, životního pojištění a pojištění majetku. Sedm z deseti lidí preferuje vysokou spokojenost s prací finančního poradce. Spokojenost vyplývá především z více předkládaných řešení, která se neomezuje pouze na produkty jedné banky či pojišťovny.

Klient si tak může vybrat, respektive poskládat produktový mix podle toho, jak vše vychází cenově. V neposlední řadě může lépe porovnat užitek, který vyplývá z různých finančních produktů. Nemusí se tak spokojit s jedním řešením, jako na bankovní přepážce. Bankovní poradci jsou v tomto ohledu hendikepovaní, neboť nedokáží nabídnou tak pestrý výběr jako zprostředkovatel, jehož portfolio se skládá z více finančních institucí. Čtěte také: Budoucnost poradenství spočívá v průběžných provizích

Kde sjednáváme finanční produkty?

Místo, kde Češi uzavírají smlouvy na jednotlivé produkty v součtu za rok 2013 (v %).

Přímo v bance  30 %
Přímo v pojišťovně  33 %
S poradcem banky mimo pobočku  5 %
S poradcem pojišťovny mimo pobočku  13 %
S nezávislým finančním poradcem  13 %
S pracovníkem splátkové, úvěrové společnosti  4 %
Se stavební spořitelnou  5 %
On-line  9 %

Zdroj: USF ČR, Zpracování: investia.cz

Z grafu je patrné, že nejvíce finančních produktů je uzavřeno na přepážkách bank a pojišťoven. S finančním poradcem se řeší zhruba každá sedmá uzavřená smlouva. Čtěte také: Požadavky na finanční poradce se zvyšují