Finanční zprostředkovatelé se stávají partnery klientů při řešení jejich finančních otázek. Šlapou na paty bankovním poradcům.
Finanční zprostředkovatelé se stávají partnery klientů při řešení jejich finančních otázek. Šlapou na paty bankovním poradcům.
Informace uvedené v článku pocházejí z výzkumu společnosti ppm factum, která ho realizovala během roku 2014 na vzorku 1075 respondentů. Ti byli zpovídáni tváří v tvář prostřednictvím metody CAPI. Zadavatelem průzkumu byla Unie společností finančního zprostředkování a poradenství České republiky (USF ČR). Čtěte také: Budoucnost finančního poradenství a její úskalí
Finanční zprostředkovatelé a poradci poskytují své služby stále většímu počtu občanů a domácností. Letošní průzkumy ukazují na spokojenost klientů a vysokou kvalitu služeb nabízenou nezávislými finančními poradci, řekl Jiří Šindelář, předseda představenstva a výkonný ředitel USF ČR.
Celková spokojenost s kvalitou služeb (v %)
| Finanční poradce | Bankéř | Agent pojišťovny | |
|---|---|---|---|
| Pojištění majetku | 70 | 51 | 50 |
| Životní pojištění | 70 | 58 | 57 |
| Investiční nebo podílový fond | 65 | 61 | u/n |
| Spořící produkt | 59 | 46 | 58 |
| Úvěr na bydlení | 38 | 70 | u/n |
| Víceúčlová půjčka | 45 | 59 | u/n |
Zdroj: USF ČR, Zpracování: investia.cz
Spokojenost s poskytnutými službami se v uvedených případech dělí především mezi finanční a bankovní poradce. Pracovník pojišťovny z merita věci nesjednává úvěry na bydlení, půjčky ani ryze investiční či podílové fondy. Čtěte také: Pojištění: Lidé tratí na neznalosti svých potřeb
Podobných čísel klietské spokojenosti dosahují i jiné agentury, jako je například STEM/MARK, která v červnu letošního roku zjistila, že 65 procent klientů je spokojeno se službami finančních poradců. Podobně uvažují i lidé, kteří si sjednávají služby finančního poradce. Podle agentury Ipsos z července 2014 považuje nezávislé poradce za důvěryhodné 64 procent dotázaných. Naopak reklamní kampaně finančních institucí považuje za důvěryhodný zdroj informací pouze necelá čtvrtina (24 procent) oslovených. Čtěte také: Co klienti chtějí slyšet a poradci mají říkat
Omezená nabídka jako mínus
Největší spokojenost klientů plyne se službami finančních poradců při sjednávání úvěrů na bydlení, životního pojištění a pojištění majetku. Sedm z deseti lidí preferuje vysokou spokojenost s prací finančního poradce. Spokojenost vyplývá především z více předkládaných řešení, která se neomezuje pouze na produkty jedné banky či pojišťovny.
Klient si tak může vybrat, respektive poskládat produktový mix podle toho, jak vše vychází cenově. V neposlední řadě může lépe porovnat užitek, který vyplývá z různých finančních produktů. Nemusí se tak spokojit s jedním řešením, jako na bankovní přepážce. Bankovní poradci jsou v tomto ohledu hendikepovaní, neboť nedokáží nabídnou tak pestrý výběr jako zprostředkovatel, jehož portfolio se skládá z více finančních institucí. Čtěte také: Budoucnost poradenství spočívá v průběžných provizích
Kde sjednáváme finanční produkty?
Místo, kde Češi uzavírají smlouvy na jednotlivé produkty v součtu za rok 2013 (v %).
| Přímo v bance | 30 % |
| Přímo v pojišťovně | |
| S poradcem banky mimo pobočku | |
| S poradcem pojišťovny mimo pobočku | |
| S nezávislým finančním poradcem | |
| S pracovníkem splátkové, úvěrové společnosti | |
| Se stavební spořitelnou | |
| On-line |
Zdroj: USF ČR, Zpracování: investia.cz
Z grafu je patrné, že nejvíce finančních produktů je uzavřeno na přepážkách bank a pojišťoven. S finančním poradcem se řeší zhruba každá sedmá uzavřená smlouva. Čtěte také: Požadavky na finanční poradce se zvyšují