Dvacet let tvoří jednu generaci lidí, která má shodné kulturní charakteristiky. Jak se od sebe liší lidé narození mezi lety 1965 až 2010?
Dvacet let tvoří jednu generaci lidí, která má shodné kulturní charakteristiky. Jak se od sebe liší lidé narození mezi lety 1965 až 2010?
Nejhojnější zastoupení v populaci mají nyní v Česku lidé ve věku od 12 do 57 let (roky narození 1965 až 2010). Pohledem sociologů se dělí do tří generací, které se označují písmenky X, Y a Z. Do ekonomicky aktivního života nyní nastupují příslušníci generace Z. Jak se od sebe jednotlivé generace liší a jaká mají očekávání ohledně důchodů a penzí?
Generace X: Peníze jako nejdůležitější životní hodnota
Potomci baby boomerů, kam se řadí lidé narození mezi lety 1965 až 1980, tvoří souhrnně generaci X. V Česku se nepřesně označují jako Husákovy děti. Společné znaky pro tuto generaci je individualismus a pesimismus. Hlavní prioritou jsou jistoty před změnami.
Generace X se během svého života setkala s počítači, generace Y s nimi vyrůstala a Gen Z se doslova narodila s mobilem v ruce.
Oproti poválečným baby boomers přestali být příslušníci generace X závislí celoživotně na jednom zaměstnavateli. Peníze jsou pro gen X nejdůležitější hodnotou v životě. Zároveň si jako první z popisovaných generací šetří na důchod a to již od počátku ekonomicky aktivního pracovního nebo podnikatelského života. Přesto jsou jejich úspory nedostatečné. Generace X se nazývá i generací sendvičovou, kdy pečují o své dětí a zároveň stárnoucí rodiče. Díky tomuto propojení péče o mladší a starší generaci mají pocit, že se nedokáží uspokojivě zajistit na své stáří.
Generace Y: Optimističtí a chválení
Lidé narození v letech 1981 až 1999 spadají do generace Y, též nazývané jako mileniálové. Jejich rodiče jsou často opět generace baby boomers, poválečná generace (1946 až 1965). Generace Y zažila během svého dospívání událost 11. září.
Mileniálové jsou optimistickou, oceňovanou a chválenou generací. Vyrůstají v době politicko-ekonomických a technologických změn s dopadem na celý svět. Práce a peníze stojí pro generaci Y na druhém místě, jako primární základ života vidí zábavu. Peníze pro ně nemají tak silny smysl jako pro předchozí gen X. Nepodřizují své bytí jen a pouze hromadění statků a peněz. Cítí se globalizovaně.
Jsou zvyklí být flexibilní, pracovat týmově a za svou práci kromě peněz dostávat i nefinanční benefity. Zajištění na stáří hodlá polovina příslušníků generace Y pokrýt z vlastních úspor. Pouze pětina si myslí, že hlavní zdroj bude plynout od státu coby starobní důchod. Mileniálové považují za klíčové znalosti z oblasti investování, neboť věří, že tudy vede cesta k zajištění na penzi. Klíčový produkt pro tuto generace je doplňkové penzijní spoření a investování do otevřených podílových fondů.
Řada z nich stihla koupit nemovitosti před rokem 2015, kdy byly levnější než o pár let později.
Generace Z: On-line realisté bez zájmu o politiku
Nejmladší generací, jejíž nejstarší příslušníci jsou již plnoletí, je generace Z narozená v letech 1995 až 2010. Časově se překrývají s koncem generace Y. Oproti předchozí generaci optimistů je Y generací realistů. Vyrostli s mobilními zařízeními v ruce. Jsou neustále online a práci chtějí flexibilní s častým využitím home office. Politika je pro ně cizí pojem. Pro gen Y je důležité dobré pracovní uplatnění a budování kariéry. Práci mění každých několik let. Na stáří si chtějí v budoucnu šetřit stejně jako generace Y.