Generace Z používá pro zbytečné nákupy pojem girl math, který pseudo ospravedlňuje zbytečné nákupy.
Holčičí matematika, globálně známá jako Girl Math, se používá všude tam, kde je nutné omluvit zbytečné nákupy. Zdůvodnění často impulzivních nákupů je na hranici uvěřitelnosti a bizáru.
Některé mladé ženy jdou na samou hranici a skutečně používají absurdní výmluvy, kterými omlouvají svou slabou vůli a nedostatek peněz. Mezi ně patří například tvrzení, že „při placení hotovostí vlastně neplatím“ případně „cokoliv pod 100 korun je zadarmo“. Podobnými argumenty se dívčí matematika doslova hemží.
Úvod do Girl Math
Girl Math je myšlenkovým výronem sociálních sítí, především TikToku a šíří se online prostorem především mladou generací Z narozenou mezi 1995 až 2010. Na tuto generaci nejvíce dopadají vlivy sociálních sítí a těžkosti současného světa. Holčičí matematika je reakcí na finanční nejistotu zkombinovanou nižší finanční gramotností a snahou o racionální vysvětlení impulzivních nákupů na základě reklamy nebo influencerů.
Nekonvenční matematické výpočty
Zkusíme vše vysvětlit na nákupu dražší kabelky. Cena kabelky je ve slevě deset tisíc korun. Na základě Girl Math si mladá žena představí, kolikrát za rok si kabelku vezme. Pokud například stokrát, pak je cena jednoho použití sto korun (10 000 Kč / 100).
Pakliže je to jen „stovka“, tak je to zadarmo, protože daná mladá žena používá argument, že libovolný nákup za sto a méně korun je zadarmo. Tím si omluví nákup. Důležitá je rovněž sleva. Nevyužití slevy je zbytečné hýření. Při využití slevy tak pracují peníze, které daná žena ušetřila.
Jednoduchý výpočet za jedno použití je zaklínadlem v holčičí matematice. Stojí na samém pomyslném vrcholu pravidel, kterými se spotřebitelky rády řídí.
Lehkovážné lidstvo
Generace Z není lehkovážná, jak se o ní často tvrdí. Zdůvodnění často zbytečných nákupů napadají lidi odjakživa. Vyšší finanční gramotností nedisponuje jasně ucelená skupina. Spotřební chování se v čase mění. Netřeba lámat hůl nad těmi, kteří propadají trendu a potřebují racionální zdůvodnění proč si koupili tu či onu věc nebo využili danou službu nebo předplatné.