reklama

Generalista pracuje na full-time pro více zaměstnavatelů

redakce dne 31. 05. 2024 - 00:00

S rozvojem generativní umělé inteligence a složitosti digitalizace přibývá lidí, kteří zvládají široké a hluboké dovednosti. Na pracovním trhu přibývá generalistů.

Generalista je opakem specialisty. Pro srozumitelnost si popíšeme specialistu i generalistu a následně se zaměříme na generalistu a jeho touhu pracovat pro více zaměstnavatelů.

Specialista jako dobrý začátek

Specialista vykonává odborně jednu oblast, například online marketing, potažmo se specializací na sociální sítě nebo mailing. Ač má specialista odborný a hluboký zásah do jedné činnosti, má přesah i do jiných oblastí, avšak ne na tak pokročilé úrovni.

Vhodným přirovnáním jsou jazykové referenční rámce označující se od A1 coby začátečníka, přes pokročilého Béčkaře až po profesionála s nejvyšší možnou úrovní C2 což je rodilý mluvčí. Pro plnohodnotnou profesionální práci stačí úroveň B2/C1.

Specialista má úroveň jedné znalosti na úrovni B2/C1. Ve zbytku svého profesního portfolia se pohybuje okolo A2/B1.

Generalista s hlubokými dovednostmi

Generalista má v malíku celý online marketing a mohl by dílčí aktivity, jako je třeba správa sociálních sítí, mailing, SEO, výkonnostní reklama ve vyhledávačích, dělat i sólo. Avšak rád pracuje s celým balíkem dovedností. A k tomu zvládne pokročilou práci s promptováním (prompt je zadávání příkazů umělé inteligenci), automatizací procesů nebo práci se zákaznickými systému typu CRM. Uvedený výčet je platný pro digitální marketing. V celé řadě oborů lze generalisty najít.

Oproti specialistovi zvládá generalista většinu své agendy na úrovni B2/C1, část aktivit i na vyšší. Pokud nabízí ucelý set dovedností, neexistuje prakticky oblast, kde by měl áčko.

Jeden zaměstnavatel je pro generalistu málo

Dosud bylo zvykem, že zaměstnanci pracují pro jednoho zaměstnavatele. Maximálně bokem, dodatečně, mají práci na částečný úvazek pro dalšího chlebodárce, případně podnikají na IČ.

Doba pokročila. Na přehřátém pracovní trhu požadují firmy supermany a superwomanky. Kvalifikovaní a úzce zaměření zaměstnanci přestávají stačit. Nejeden zaměstnavatele nedokáže super zaměstnance zaplatit. Proto bude běžnější, že jeden generalista bude mít více plných nebo částečných pracovních úvazků.

Pro firmu bude generalistovo pracovní angažmá sloužit jako dobrá vizitka, kdy si najme expertně zdatného člověka, který se dokáže adaptovat na rozličné činnosti vyžadující vysokou míru odbornosti.

Cílem firem bude získání špičkového odborníka a zároveň přimhouření očí, když bude pracovat i pro další zaměstnavatele. Byť to nebude pro konkurenta, ale v jiné oblasti.