reklama

Jak najít podnikatelský záměr?

redakce dne 04. 10. 2024 - 00:00

Podnikání přitahuje plno pozornosti. Ne vždy se povede na prvotním nápadu postavit úspěšnou firmu. Představíme, jak najít vhodný podnikatelský záměr.

Podnikatelský záměr je prvotní nápad. Od něho vede dlouhá cesta k možné profitabilitě. Říká se, že pro podnikání stačí dělat to samé, co v běžném zaměstnání. Avšak vám hrozí riziko, že se stanete osobou samostatně výdělečně činnou místo zaměstnance. K podnikání budete mít stejně daleko, jako má kočka k psovi.

Užitečnost na prvním místě

Přemýšlíte-li o podnikání, zabývejte se užitečností pro zákazníky. Nebude-li podnikání užitečné a přínosné, nemá smysl se nápadem dále zabývat. Vyhodnocení užitečnosti je jiná věc. Záleží na vaší zkušenosti, odhadu, navnímání trhu a samozřejmě rozhovorech s potenciálními zákazníky.

Pro prvotní nápady se stačí zamyslet nad vašimi koníčky a činností vašeho zaměstnavatele. Podnikatelská činnost by vás měla jednak bavit a druhak byste měli o ní něco málo vědět.

Postavit si pekárnu, aniž jste nikdy neupekli chleba je stejně špatný nápad jako otevření restaurace, aniž byste uvařili svíčkovou. Prostě potřebujete zkušenost. Čím více máte drobných zkušeností, tím se vám upřesní pohled. Mezi laikem a mírně pokročilým je značný rozdíl.

Podnikání z koníčků

Pro prvotní nápady využijte své koníčky a záliby. Sledujte rovněž přidružené aktivity. Věnujete-li se filatelii, může vést vaše podnikatelská cesta třeba přes oceňování poštovních známek. Jde o aktivitu pracnou a zdlouhavou. Nemusíte být nutně znalcem. Pro začátek vám stačí vědět, jakým známkám se v oceňování raději vyhnout a jejich ocenění přenechat skutečným odborníkům.

Rozeznat zrno od plev zvládne středně pokročilý filatelista. Rozeznání poštovních známek bez valné hodnoty od těch cenných je pro potenciální zákazníky z řad laiků, kteří zdědili sbírku známek, dobrou službou. Netřeba psát, že ani znalci s kulatým razítkem chybují, zvláště mají-li odhalit padělky.

Inspirace zaměstnavatelem

Druhou možností je inspirace u zaměstnavatele. Při troše štěstí najdete činnost, která se dá použít, chcete-li vyzobnout, pro vlastní byznys. Mnohdy je to maličkost, která ani nemusí být klíčová pro vašeho zaměstnavatele. Místo jejího zlepšování jí ve firmě kde pracujete trpně přechází.

Potenciál se mnohdy skrývá v detailu. Co je pro jednu firmu zbytečná činnost, je pro jinou nutností. Případně se z maličkostí a z firem vytváří trh. Stačí vše jen prozkoumat a poptat se v dalších firmách, jak ony řeší danou záležitost.