reklama

Investiční pasti: Snadný výdělek a doplatek za poštovné

redakce dne 12. 04. 2024 - 00:00

Investiční podvody jsou stále horkým tématem, z kterých vyplývá podstatná zpráva. Lidé mají peníze a vidina rychlého zisku jim zastře kritické myšlení.

Do redakčního e-mailu se během jara přišlo pár příběhů, v nichž lidé zaslepeni vidinou rychlého zbohatnutí sedli na lep podvodníkům. V jednom případě to dopadlo dobře, v dalším o trochu hůř. Mezi účty se nepohybovali žádné vysoké částky, ani nešlo o celoživotní úspory dotčených.

Padesát dolarů denně

Vidina pravidelného a dlouhodobého příjmu ve výši 50 dolarů denně zaslepila mysl panu Jiřímu. Nechal se zlákat lákavou finanční nabídkou. Za prvotní vklad tisíc dolarů získá příležitost vydělat každý den 50 dolarů. Webové stránky v jeho očích vypadaly důvěryhodně, nabídka také. Poslal tisíc dolarů a po pár dnech se mu začaly peníze vracet. Postupně, po nižších desítkách dolarů. Stačilo pár minut denně klikat myší podle pokynů. Jiří se proto rozhodl přesvědčovat své přátele a známé, aby ho následovali v jeho profitabilním podniku.

Po pár dnech příjem vyschl. Jiří z vloženého tisíce dolarů nazpět získal jen 400 dolarů. Zbylé peníze si nechal provozovatel webu nabízející lidem jako je on zaručení dostatku peněz za málo práce.

Doplatek rozvozové službě

Paní Eva čekala balíček, vlastně čekala hodně balíčků, bylo před Vánoci. Stejně jako celý internet byla i ona v jednom nákupním kole. A také ve stresu, zda e-shopy objednané dárky, pro její nejbližší, pošlou včas. Nevěnovala velkou pozornost tomu, když mailem přišlo upozornění od jedné velké a známé přepravní společnosti. Přepravce ji upozornil, že pro doručení balíčku musí uhradit část poštovného neboť e-shop nezaplatil plný poplatek za přepravu.

Klikla na odkaz v e-mailu a při zadávání údajů do formuláře znejistěla, zda zásilka dorazí včas. Zavolala proto na infolinku uvedenou v mailu. Milý hlas operátora Evu ujistil, že jí balíček doručí následující pracovní den, jakmile se peníze připíší na jejich účet. Eva se cítila uklidněná. Operátor ji poté přesměroval do chatboxu, kam pošle návod, jak vyplnit údaje pro převod.

Ve druhém panelu webového prohlížeče měla Eva otevřené internetové bankovnictví. Z ničeho nic přišla notifikace, že ze spořícího účtu se na její osobní konto přesunula část z jejího šestimístného vkladu. Překlikla do druhého okna a platbu poslala nazpět na spořící účet. Když se vše po přesunu zopakovalo, nabyla podezření, že má v účtu škodnou. Zavolala do své banky a nechala si účet preventivně zablokovat. Jakmile se tak stalo, veškerá chatová konverzace s operátorem přepravní společnosti zmizela. Číslo, na které předtím volala, bylo hluché.

Až nyní se jí vše propojilo. Údaje pro platbu zadávané přes formulář přepravní služby nebyly standardní pro platbu platební kartou. Naivně a ve stresu vyplnila přihlašovací údaje do svého internetového bankovnictví.

Evě se podařilo odvrátit škodu, kterou si sama způsobila. Stačil jen chvilka a její finanční rezerva by se nenávratně ztratila v temných vodách internetu.