reklama

Za jak dlouho si zničíte pověst?

redakce dne 16. 08. 2024 - 00:00

Krach, dluhy, insolvence. Pár slov, která vymyslel majitel Brašnářství Tlustý Ivan Petrův během chvilky, aby posílil obchodně mrtvou sezónu.

Značně svérázný způsob prodeje objevil šikula Ivan Petrův. Na facebookovém profilu firmy zafňukal, že ho během následujících pár dní čeká krach, insolvence a obstavení účtu společnosti. Tímto jeho vyjádření se vzedmula zákaznické věrnosti a e-shop a firma byla doslova zasypaná objednávkami. Další den spontánně podnikatel reagoval na poznámku zákazníka, že v jeho prodejně a zároveň dílně panuje veselá nálada. Petrův se pochlubil, že žádný krach se nekoná. Tím si zadělal na dokonalý průšvih, který od té doby lepí a záplatuje jak se dá.

A pak to s ním šlo z kopce.

Smršť přišla ve dvou vlnách. První byla prodejní, kdy se fanoušci a zákazníci semkli a zasypali e-shop s kožedělnými věcmi záplavou objednávek. Druhá tsunami se na firmu navalila přes média. Přes Novinky, Seznam Zprávy, e15 a další, kterým majitel brašnářství Ivan Petrův naservíroval svou firmičku s 34milionovým obratem na stříbrném podnose. V letní okurkové sezóně šlo o dar z nebes. Doslova. Mediální lynč započal.

Podvod a klamání se neodpouští

Klamat své zákazníky s tím, že během pár dnů dotyčná firma zkrachuje je nemravné. Vhodnější formulace by byla, že zažívá letní plonkové období, kdy má jejich výroba volnou kapacitu. Prosba by mohla směřovat na dřívější nákup než na tradičně silné předvánoční období.

Overtourismus

V cestovním ruchu se tomu říká overtourismus a jde o rozvolňování zájmů turistů na více míst a na jiné období roku. Stručný příklad. Zažívá-li státní hrad Buchlov silnou návštěvnost během července, může návštěvníky lákat třeba na zářijové prohlídky. Případně může státní památkový úřad spolu s cestovními agenturami využít zájem turistů o propagaci nedalekého zámku Buchlovice, který v červenci zeje prázdnotou. To je v kostce princip rozvolňování.

Podobné aktivity se chtěl dopustit i majitel brašnářství Petrův. Chtěl rozvolnit podzimní a předvánoční vlnu do letního období, avšak přepískl komunikaci a vyhrožoval krachem a insolvencí.

Pozdní fňukání

Fňukat, že během chvilky přišlo Brašnářství Tlustý o léta budovaný brand, potažmo lovebrand, je nyní již zbytečné.

Stačila trojslovná zmínka, že tady nikdo nekrachuje a zájem médií i širší veřejnosti byl na světě.

Někteří zákazníci se obrátili na Českou obchodní inspekci, která hodlá jejich podněty vyšetřit.

Jake plyne z příběhu ponaučení?

Poučení první je nemást zákazníky a veřejnost tím, že firmu čeká brzký konec. I kdyby to byla pravda, oznamte to veřejnosti až tehdy, kdy opravdu skončíte.

Za druhé nefňukejte, jak vás všichni kamenují. Pakliže jste se dopustili klamání a případně i podvodu, nesete na bedrech hřích hříchů.

Pokud vše přežijete, tak se z toho poučte. Nevzývejte ďábla jménem bankrot a neproste své zákazníky o službičku pod touto záminkou.