reklama

Jak se v Česku daří (staro)novým bankám?

redakce dne 04. 01. 2012 - 00:00

Co mají společného Air bank, Equa bank, Zuno bank a Fio banka? Všechny banky vznikly teprve nedávno, respektive změnily název anebo právní formu. Zjišťovali jsme, jak se jim v minulém roce dařilo.

V roce 2011 se na tuzemském trhu objevilo několik nových bank. Ty se profilují jako specializované banky zaměřené na spoření. V jejich nabídkách dominují dobře úročené spořicí účty a termínované vklady. Čtěte také: Air, Equa, Zuno: Kdopak půjde z kola ven?

V Česku tak od roku 2011 působí dvě nové banky: Zuno Bank a Air bank. Equa bank u nás předtím byla známá pod názvem Banco Popolare. Ostatně bankovní relaunch, jak se moderně říká znovunastartování značky, v případě Equa banky zřejmě vyšel. Upozornila na sebe a jako relativně levný marketingový nástroj zvolila dvouprocentní úrokovou sazbu na svém spořicím účtu. Tomu ostatně napovídají čísla, které banka na naší žádost uvolnila.

Máme přes deset tisíc klientů. Objem vkladů je více než čtyři miliardy korun, sdělila Kateřina Pospíšilová, PR & Internal Communications Manager v Equa bank.

O hodně lepší čísla však vykazuje Zuno bank, která zahájila činnost 22. července 2011. Už za první dva měsíce měla banka 16 tisíc klientů a během prvních čtyř měsíců přijala jedenáct miliard korun na vkladech. Čtěte také: Zuno bank: Účty, karty, platby, spoření a termínované vklady

Poslední bankou je Air bank, která spustila své služby měsíc před loňským Štědrým dnem. Během prvních tří týdnů provozu přijala jednu miliardu korun od pěti tisíc klientů. V současné době nabízí při srovnání českých bank na svém spořicím účtu nejvyšší úrokovou sazbu a to 2,5 procenta. Čtěte také: Srovnání pěti nejvýhodnějších spořicích účtů v roce 2012

Typický klient nových bank

Společným rysem všech nových bank je klient, který bydlí ve větším městě, má vyšší vzdělání a rád by pro své peníze našel ten nejlepší spořicí produkt. Ostatně kvůli úrokovým sazbám stěhují lidé peníze ze svých účtů velkých bank. V Česku jde o známou bankovní trojici v podání České spořitelny, Československé obchodní banky a Komerční banky. V případě Air bank se výčet bank, ze kterých klienti přesouvají peníze, rozšiřuje ještě o GE Money Bank a Raiffeisenbank.

Nejvíc k nám chodí klienti velké bankovní trojky a tradičních bank obecně. A to byl taky cíl – ukázat Čechům, že bankovnictví nemusí být nutně nudné a konzervativní, nebo složité, řekla Pavla Renčínová, PR manager Zuno bank.

Podobně to vidí i Kateřina Pospíšilova z Equa bank: Dílčím ukazatelem trendu je například statistika žádostí o snadné převedení účtu, které pro klienty Equa bank zajišťuje. Více než 60 procent žadatelů k nám převádí účet z některé ze čtyř největších bank na trhu.

Kanibalizuje Zuno Raiffeisenbank?

Při detailnějším srovnání jednotlivých nových bank může leckoho napadnout, jestli Zuno bank nekanibalizuje Raiffeisenbank, se kterou je ve finanční skupině Raiffeisen Bank International.

Zuno bank i ostatní nové banky se zaměřují na zcela jiný segment klientů než my. Zatímco tyto nové banky nabízejí především základní služby za nízkou cenu, my se zaměřujeme především na prémiové klienty. Ti hledají větší kvalitu služeb a širší nabídku produktů. Klademe důraz na kvalitní poradenství a budování dlouhodobých finančních plánů, řekl finančnímu serveru investia.cz Tomáš Kofroň, tiskový mluvčí Raiffeisenbank.

Podobný vztah má v Česku třeba i Československá obchodní banka a Poštovní spořitelna. V obou případech jde o jednu banku s jedním bankovním kódem 0300, avšak se dvěma názvy. Respektive Poštovní spořitelna je samostatným subjektem, který se zaměřuje na trochu jinou klientelu než samotná ČSOB. Na trhu hypotečních úvěrů může ještě ČSOB konkurovat Hypoteční banka, která patří do téže finanční skupiny.

Podobností je v Česku více. V podobném vztahu jako je Zuno a Raiffeisenbank může být v případě finanční skupiny Erste Group Bank. Její vlajkovou lodí je v tuzemsku Česká spořitelna. Ve skupině je rovněž i u nás působící Waldviertler Sparkasse von 1842.

Jak se daří Fio bance?

Zatím největší změna na bankovním trhu proběhla v září 2010. Fio, družstevní záložna se transformovala na banku. Do této doby se zatím žádná jiná kampelička neodhodlala k tomuto kroku. Transformaci na banku plánují ještě další dvě kampeličky a to WPB Capital a Moravský Peněžní Ústav. Kdy to bude, je zatím ve hvězdách. Čtěte také: Nově vycházející nízkonákladovou hvězdou se stává Fio banka

Když Fio banka byla ještě družstevní záložnou, nabízela jeden čas bezkonkurenčně nejlépe úročený spořicí účet Fio konto bez omezení výše vkladu a výpovědní lhůty. Fio, družstevní záložna tak dominovala všem možným srovnáním spořicích účtů podle úrokové sazby. Podobně, jako je tomu nyní u Metropolitního spořitelního družstva. Jen s tím rozdílem, že i v době, kdy na trhu nejlépe úročených spořicích účtů vládla Fio, družstevní záložna, měla internetové bankovnictví. To Metropolitní spořitelní družstvo zatím nemá.

Dalším výrazným krokem, kterým se Fio banka odlišuje od ostatních bank, je její investiční zaměření. Svým klientům nabízí zřízení obchodního účtu a možnost obchodovat s akciemi a dalšími cennými papíry na burzovní platformě známé jako RM-Systém. Čtěte také: Stručný průvodce obchodováním v burzovním systému RM-Systém

Fio banka nabízí spořicí účet Fio konto, které je aktuálně úročené 1,25 procenta.

Tiskové mluvčí Fio banky Vendule Žaloudíkové jsme položili stejné otázky, jako mediálním zástupcům Zuno bank či Equa bank. Zajímalo nás, jak si Fio banka nyní stojí.

Kolik klientů a jak velký objem vkladů spravujete?

Aktuálně máme přes 135 tisíc klientů. Objem klientských vkladů činí necelých 11 miliard korun.

Jak vypadá váš typický klient?

Fio banka jako univerzální banka oslovuje různé typy klientů, přesto se pokusíme shrnout nejčastější znaky. Nabídku Fio běžných účtů využívají aktivní lidi, kteří nechtějí platit zbytečné bankovní poplatky – sami si vyhledávají informace, porovnávají různé instituce a racionálně vybírají; ovládají účet na dálku, ale přesto nestojí o čistě virtuální banku – chtějí mít možnost provádět hotovostní operace a konzultovat složitější otázky osobně s pracovníkem banky.

Mezi příznivci Fio banky je mnoho zástupců mladé generace, další specifickou skupinu představují podnikatelé, u nichž je aspekt úspory za bankovní poplatky v porovnání s konkurencí obzvláště silný.

Jakým bankám „přetahujete“ klienty? Máte nějakou statistiku?

Nemáme k dispozici žádné podobné statistiky. Obecně je zřejmé, že největší potenciál skýtají klienti největších bank.

Jaké novinky připravujete na začátek příštího roku?

Čeká nás redesign Internetbankingu nebo změny v oblasti platebních karet. Chystáme další rozšiřování pobočkové sítě a sítě bankomatů, cíl ke konci roku 2012 je 70 poboček a 150 bankomatů. Nyní má Fio banka 61 poboček a 74 bankomatů.