reklama

Lidé stále podceňují povinné ručení a havarijní pojištění

Josef Švejda dne 04. 02. 2011 - 00:00

Jezdíte autem, na které nemáte sjednáno povinné ručení? Raději byste měli ročně zaplatit pár tisíc za pojištění, než se stát doživotním dlužníkem. Nehodu může způsobit každý.

Před nějakým časem se v médiích objevila zpráva, že neopatrný řidič srazil cyklistku. Kromě morálních výčitek ho bude tížit i několikamilionový dluh. Zřejmě po celý život. A to vše jen kvůli tomu, že si nesjednal povinné ručení na svou škodovku.

Stačilo pouhé přehlédnutí jedné cyklistky a život se oběma rázem změnil. Ona utrpěla vážné zranění, on bude muset do konce svého života splácet následky této nehody. Jedenáct milionů korun, o kterých se mluví coby o celkovém odškodnění zraněné ženy, by bylo vyplaceno z povinného ručení. Muž však svou škodovku, se kterou vyjel na silnici a zavinil nehodu, neměl pojištěnou. Toto je pouze jeden z mnoha stovek případů, kdy řidič sedl do nepojištěného automobilu a způsobil nehodu. Čtěte více: Základní přehled pojišťoven nabízející povinné ručení pro rok 2011

Onen řidič, který při odbočování vlevo smetl ze silnice pětadvacetiletou ženu, musí zaplatit 11,1 milionu korun. Škodu za něho sice byla uhrazena z garančního fondu České kanceláře pojistitelů. Nyní bude Česká kancelář pojistitelů vymáhat škodu po řidiči. Výše zmíněná suma se skládá z několika položek. Náklady na léčení si vyžádaly 4,2 milionu korun, bolestné milion, ztížené společenské uplatnění 1,6 milionu korun. Největší položkou je ušlý výdělek a pomoc v domácnosti ve výši 4,3 milionu korun.

Přes 600 tisíc vozů nemá povinné ručení

Česká asociace pojišťoven upozorňuje, že z celkového počtu 7,244 milionu registrovaných vozidel je povinným ručením „chráněno“ jen 91,6 procenta vozů. Zbylých zhruba 609 tisíc vozidel povinné ručení nemá. Pokud se stane dopravní nehoda, ve které se kromě plechů lámou kosti, může se z řidiče stát doživotní dlužník. Povinné ručení, neboli pojištění odpovědnosti z provozu motorových vozidel, se vztahuje zejména na případy, kdy dochází k újmě na zdraví. Ony zmíněné „plechy“ kryje havarijní pojištění. Avšak ze všech v České republice registrovaných vozidel se havarijní pojištění vztahuje jen na 1,33 milionů vozů. To je asi 18,3 procenta. Zbylé čtyři pětiny vozů není havarijním pojištěním kryto.

V různých průzkumech, které si objednávají samotné pojišťovny nebo profesní asociace dochází k tomu, že většina klientů se rozhoduje podle ceny. Kvalita služeb nebo možnostech připojištění či rozsah asistenčních služeb se zajímá jen třetina respondentů.

Zajímejte se o rozsah pojistné ochrany

Jestliže uvažujete o sjednání havarijního pojištění pro svého plechového mazlíčka, měli byste se podle Marcely Kotyrové, manažerky komunikace České asociace pojišťoven (ČAP), zajímat především o rozsah pojistné ochrany a šíři asistenčních služeb. „Řada klientů ve snaze získat co nejnižší cenu podceňují hodnotu vozu, například zamlčí nadstandardní výbavu nebo dražší doplňky vozu. Neuvědomují si přitom, že jim v případě pojistné události neposkytne plnění dostatečnou kompenzaci,“ řekla Kotyrová. Čtěte více: Čtyři tipy jak na nižší platby pojistného za povinné ručení

Mnoho řidičů si však libuje v jakýchsi urban legendy, tedy městských mýtů, kdy se prý havarijní pojištění nevyplatí sjednávat. I na toto má Česká asociace pojišťoven několik argumentů v podobě statistik. Průměrně připadá na jedno vozidlo v rámci plnění škod způsobené živelními katastrofami částka 116 tisíc korun. Pojišťovny v loňském roce na jedno odcizené vozidlo vyplatili průměrně 250 tisíc korun. Každých 40 minut je v Česku v průměru odcizen automobil. „Pokud nemá majitel vozu sjednané havarijní pojištění, tak finanční dopad škody nese sám,“ dodala Kotyrová.

Jak správně postupovat při nehodě?

Řada motoristů rovněž chybuje při nehodě. Správný postup může mnohdy značně urychlit proces likvidace škody. Hlavním problémem je špatné vyhodnocení výše škody, která se pohybuje okolo částky 100 tisíc korun. Tedy kolem hranice, kdy se musí volat k nehodě policie. Další chybou je, že účastníci nehody, ať už oběti nebo pachatelé, nevěnují náležitou pozornost vyplnění potřebné dokumentace. Rozhodně by neměli přijímat nabídku náhodné odtahové služby, ale zavolat asistenční službu u pojišťovny, u které jsou pojištění a řídit se jejími radami.

Ceny pojistek každoročně klesají

Do karet hrají váhajícím řidičům i stále probíhající konkurenční boj pojišťoven, které povinné ručení a havarijní pojištění nabízejí. Není tajemstvím, že máte-li u stejné pojišťovny sjednané povinné ručení, na havarijní pojištění, můžete získat až poloviční slevu.

Podle statistik ČAP totiž v prvních třech čtvrtletích roku 2010 došlo k nárůstu počtu uzavřených smluv v pojištění motorových vozidel o zhruba dvě procenta.

„Jednoznačným důvodem poklesu předepsaného pojistného u pojištění motorových vozidel je tlak spotřebitelů na cenu pojistného, respektive vysoké konkurenční prostředí mezi pojistiteli,“ řekl Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven. Podle něj je otázkou, jak dlouho tento trend vydrží. Pojišťovny zvyšují odškodnění lidem, kteří se stali oběťmi nehody. Tím poroste i tlak pojišťoven získat na pojistném větší částky a mohlo by se zdát, že po letech zlevňování pojištění se ceny zastaví anebo dokonce začnou zvyšovat.