Nezávislé privátní finanční poradenství je pouze fráze

Při hledání vhodného finančního poradce se jistě setkáte i s různými názvy a dovětky finančně-poradenských společností. Mezi nejoblíbenější fráze patří nezávislé finanční poradenství anebo privátní finanční poradenství.

Obě fráze mají jedno společné. Jde o obecné sdělení, které nemá s původním významem slova nic společného.

Nezávislé privátní finanční poradenství nabízené v Česku finančně-poradenskými společnostmi je pouhopouhá fráze. Pojem nezávislosti ve finančním poradenství je z říše snů. Každá společnost je na něčem závislá a něco upřednostňuje na úkor jiných. Stejně jako když si budete sjednávat v bance na přepážce cestovní pojištění. Čtěte více: Nezávislý finanční poradce: Jak ho vybrat a co nabízí

Bankovní poradce vám nenabídne nejlepší produkt, který je na trhu a jenž vyhovuje vašim potřebám, ale cestovní pojištění, které nabízí banka v rámci své finanční skupiny. Jestliže finanční skupina dané banky nemá žádnou pojišťovnu, nabízí produkt smluvního partnera. Pro bankovního klienta je tak výhodnější, když má banka dostatečnou nabídku. Ta sice nikdy nebude nabízet finanční produkty jako banka naproti v ulici.

Nezávislý a privátní

Finančně poradenské společnosti, které si do svých sloganů přidávají slova jako nezávislý nebo privátní, tak stojí před jedním klíčovým vymezením. Od kolika smluvních partnerů je společnost považovaná za nezávislou? Jestliže v rámci bankovní skupiny působí jedna banka, jedna pojišťovna, jedna stavební spořitelna, jeden penzijní fond a jedna investiční společnost, nabízí bankovní úředník průměrně několik desítek až stovek různých finančních produktů. To vše v barvách jedné finanční skupiny.

Finančně poradenská společnost je na tom podobně. Ve své nabídce má stovky a tisíce produktů od svých partnerů, kterými jsou banky, družstevní záložny, fondy, pojišťovny, úvěrové společnosti. Zkrátka finanční instituce a jejich produkty nejrůznějšího zaměření. Čtěte více: Přehled finančně poradenských společností na našem trhu

Nezávislost finančně-poradenské společnosti je tak omezená produktovou nabídkou. Druhým kritériem, který definuje opravdovou nezávislost poradenství, je nepreferování určitého finančního produktu před jiným. Jde tak o to, že finanční poradce nemá provizně zvýhodněný konkrétní produkt, který by klientům sjednával. Všechny produkty v jedné kategorii jsou provizně stejně ohodnocené. Je to svým způsobem bodový systém, kdy poradce za každý bod dostane předem stanovenou odměnu. Čtěte více: Provize finančních poradců pod drobnohledem

Tlak na prodej

Problematické bývají situace, kdy finančně-poradenská společnost preferuje jeden typ finančního produktu. Na produktových školeních tak poradci získávají informaci, že jde o výhodný produkt. Případně je jim více či méně naznačováno, aby klientům sjednávali konkrétní produkt od spřízněné finanční instituce. Je jedno, jestli jde o hypotéku, pojištění, podílový fond nebo termínovaný vklad.

Přihlaste se k odběru novinek