reklama

Oblíbené hry poradců: Vypovídání a znovu uzavírání nových smluv

Josef Švejda dne 20. 12. 2010 - 00:00

Přechody finančních poradců z jedné finančně poradenské společnosti do druhé jsou na denním pořádku. Do rolí hlavních aktérů se dostávají jejich klienti.

Být „rukojmím“ finančních poradců nebývá pro naši peněženku příliš výhodné. Stává se, že když finanční nebo třeba pojišťovací poradce přechází z jedné finančně poradenské společnosti do druhé, bere s sebou i svůj kmen klientů. S tím by nebylo nic špatného až na to, že při vstupu do nové servisní společnosti dochází k vypovídání již uzavřených smluv a poradce svým klientům nabízí nové. Hlavní motivací je zisk provize, druhotnou motivací je pak v nové společnosti splnit objem produkce neboli obchodní plán. Čtěte více: Přehled finančně poradenských společností na našem trhu

Finanční poradenství v kostce

Přečtěte si další články o finančním poradenství. Připravili jsme pro vás tématickou obsahovou sekci Finanční poradenství, ve které naleznete důležité informace o finančních poradcích a finančně poradenských společnostech působící v České republice.

Další oblíbenou činností finančních poradců je, že vám doporučí vypovědět jednu smlouvu, která se nahradí jinou. Tato činnost je do určité doby pro klienty i výhodná. Tedy v případech, že se zrušením jednoho produktu a založením nového klient ušetří. Mnohdy jde o pojistky, které se nedají škálovat a jedinou vhodnou možností je jejich ukončení, jindy se vyplatí zrušit smlouvu u jedné instituce a přejít k jiné, neboť nabízí výhodnější podmínky.

Jak se nenechat napálit

Mějte oči na stopkách v případě, že váš finanční poradce přejde z jedné poradenské společnosti do druhé. Můžete tak očekávat, že vás začne nutit do vypovědění nějaké smlouvy, aby jí vzápětí nahradil jinou. Důvodem jsou, jak bylo výše uvedeno, provize a obchodní plán. Bohužel vám však poradce nesdělí, že vypovězením například životního pojištění přicházíte o dost peněz.

Platí, že první dva roky placení pojistného, je úhrada nákladů, které vzniknou pojišťovně s každou novou smlouvou. Oněmi náklady je provize finančního nebo pojišťovacího poradce / zprostředkovatele. Pojišťovny vám však nevyplatí z již uhrazeného pojistného ani halíř. Čtěte více: Praktické rady pro sjednání životního pojištění

Jako obrana proti tomuto jistě nečestnému jednání je nechat si všechno uležet v hlavě a rozmyslet, případně zkonzultovat s jiným finančním poradcem. Nemusíte nutně říkat, že vám bylo doporučeno smlouvu vypovědět a uzavřít jinou, ale jen se optat, jestli není na trhu něco výhodnějšího. I když odpověď druhého poradce je nutné brát s rezervou. Ten v zájmu nového klienta a provize z něj, vám může tvrdit, že smlouva je nevýhodná a on nabízí nový a pro vás výhodnější produkt. Zde potom existuje další způsob, jak se přesvědčit o výhodnosti současné smlouvy. Stačí se jen zeptat, v čem je smlouva výhodná nebo nevýhodná vůči doporučované smlouvě.

Kdy má nová smlouva význam?

Sjednání nové smlouvy je výhodné zejména v případech neživotního pojištění. Například povinného ručení nebo havarijního pojištění. Zde se může stát, že zatímco nyní platíte za povinné ručení pět tisíc korun, můžete u jiné pojišťovny získat o pětinu levněji. Čtěte více: Základní přehled pojišťoven nabízející povinné ručení pro rok 2011

Zcela namístě je, když vám finanční poradce doporučí například jiný spořicí účet nebo termínovaný vklad. Často se stává, že lidé mají své úspory na nějakém vkladu, co nedokáže pokrýt ani inflaci, přesto ve stejné bance nebo družstevní záložně je k dispozici spořicí produkt s lepšími výnosovými parametry. V těchto případech poradce nedostává žádnou provizi, ale za takto poskytnutou informaci získá od svého klienta nejednu referenci a kontakt.