reklama

Platební a městské karty se hlásí o slovo

redakce dne 28. 08. 2013 - 01:00

Propojení více karet do jedné se pomalu stává skutečností. Pryč jsou doby, kdy jste měli u sebe více karet. Nyní bude stačit jedna.
 

Také vám vadí nosit u sebe více karet, jako jsou platební karty nebo ty, které slouží pro využívání v městské hromadné dopravě? Řešení pomalu přichází. Jsou jimi kombinované karty, které obsahují jak klasickou platební, respektive debetní kartu, tak i tu přepravní, jako je třeba opencard. Spojení několika účelů do jedné plastikové věcičky tak pomalu přichází.

Stále více dochází k propojování platebních, dopravních a dalších typů karet. Pomalu končí doba, kdy jste na cestování v rámci městské hromadné dopravy měli kartu, poté ještě platební kartu a v neposlední řadě i kartu do knihovny, jídelny, zaměstnání. Rovněž jde i o průkaz zdravotní pojišťovny nebo průkaz do různých sportovních a zájmových klubů.

Namísto abyste měli od každé uvedené činnosti kartu, budoucnost znamená mít jednu kartu pro více činností. Největší pokrok v sobě zahrnují dopravní a platební karty.

V Bratislavě funguje jedna karta pro městskou hromadnou dopravu, dále jako vstup do knihoven, věrnostní a slevová karta v obchodní síti. To vše podtrhuje možnost karty platební, kterou je tato „superkarta“ obdařena.

Jedna karta vládne všem

Výhody jsou zřejmé. Jednak uspoříte místo v peněžence, kde lidé nejčastěji karty, byť jde i o ty platební, nosí. Za druhé si nemusíte pamatovat exspirace jednotlivých karet. Máte jen jednu a její platnost a případné prodloužení si hravě pohlídáte. Výhodou je, že se vám zaznamenávají veškeré transakce, kterou touto kartou provedete. Ohledně platební funkce jsou tyto kombinované karty pojímány jako předplacené. V praxi to znamená, že si zvolíte libovolně velký kredit, kterým kartu nabijete. Tím snižujete ztrátu při případném zcizení karty a jejím prolomení.

Naopak úskalí pramení právě z toho, že máte pouze jednu kartu na vše. Jakmile ji ztratíte, přicházíte o možnost čerpat služby od více organizací. Tato nevýhoda je spíše kosmetického rázu, neboť bude s největší pravděpodobností existovat jedno místo, kde si lze takovouto kartu založit.

Přinášíme dva případy kombinovaných karet, které jsou nasazeny v ostrém provozu velkých měst.

Octopus Card z Hongkongu

Často zmiňovaným příkladem karty, která v sobě obsahuje více funkcí, je Octopus Card, jenž se používá v čínském Hongkongu. Jde o bezkontaktní kartu, která byla zavedena již v roce 1997. Kromě úhrady jízdného v tamní MHD slouží i jako předplacená platební karta. Statistiky hovoří tak, že uživatelé šesti milionů karet každý den vygenerují 12 milionů transakcí.

Oyster Card z Londýna

Před deseti lety v roce 2013 byla v Londýně zavedena Oyster Card. Jde o předplacenou kartu, kterou si mohou koupit obyvatelé Londýna, tak i jeho návštěvníci v husté síti automatů. Od roku 2015 bude karta Oyster nahrazena kartami VISA, MasterCard a AmericanExpress. Londýn si od toho slibuje ušetření nákladů s provozem bezkontaktních karet a jejich terminálů, které se stále více rozšiřují. Podobně se vydají i v New Yorku, kde budou platební karty sloužit pro hrazení nákladů s cestováním v MHD.