Práce je na České poště hodně, platy jsou nízké. V současné době chybí tomuto státnímu podniku přes tisíc lidí.
Pracovat v České poště je v současnosti spíše za trest. Platy jsou nízké, kvalita služeb silně pokulhává. Česká pošta je kolbištěm politiků, kteří chtějí kontrolovat tohoto molocha s 20miliardovými tržbami.
Platy na poště
Pracovat na poště v běžném provozu, jako je doručovatel dopisů a zásilek anebo třeba na poštovní pobočce, se rovná nízké mzdě. Průměrná mzda na České poště za rok 2016 činila 22 945 korun. Průměrná mzda v Česku za stejný rok byla 27 589 korun. Obě hodnoty jsou v hrubém.
Velké rozdíly jsou rovněž u již zmíněných doručovatelů a pracovníků za přepážkou. Běžný doručovatel pobírá 19 tisíc hrubého, na přepážce je možné se dostat na plat 23 tisíc korun. Bonusy se pohybují v nižších tisícikorunách a jsou závislé na prodeji doplňkových služeb a produktů jako jsou třeba losy.
Mzdové náklady tvoří v České poště většinu z jejích tržeb. Jen v roce 2017 činily mzdy a všechny mzdové výdaje 13 miliard korun. Meziročně šlo o nárůst 600 milionů korun. Objem mezd tvoří v rozpočtu tohoto největšího českého zaměstnavatele 70 procent nákladů. Přesto je práce na poště placena špatně – jednoduché přirovnání nabízí třeba Lidl.
Práce na poště
Na poště nyní chybí 1189 zaměstnanců, z velké části jsou nejvíce postrádáni právě doručovatelé. Díky personálním podstavům se zásilky zpožďují. Mnohdy trvá i několik dnů, než psaní nebo balík dorazí k příjemci. Výjimečn nejsou ani situace, kdy zásilka nedorazí vůbec. A to ani odesílateli, natož adresátovi. Zkrátka se někde ztratí. Ztráty nedělají dobrou vizitku jinak do určité míry automatizovaného provozu.
Čtěte také: Práci snů u České pošty nehledejte
Kvůli nízkým platům odcházejí z pošty zaměstnanci. Během deseti let jich odešlo přes sedm tisíc. V roce 2006 jich v České poště pracovalo na 37 200, o deset později se jejich počet dostal pod třicet tisíc, respektive na 29 974 osob.
Ani rostoucí ekonomika není výhodou
Spásou pro Českou poštu není ani dobře rozjetá česká ekonomika. Rostoucí e-commerce s sebou přináší i větší objem balíků k přepravě. Česká pošta v tomto segmentu meziročně ztrácí. S tržním podílem mezi 30 až 40 procenty z balíkové přepravy patří k jasnému favoritu. Na záda jí však šlapou společnosti jako je PPL a DPD, které drží 24, potažmo 15procentní podíl na trhu. Do několika let ztratí v doručování balíků své dosavadní prvenství.
Právě kvůli rostoucí ekonomice chybí poště lidé, kteří utíkají k zaměstnavatelům, kteří je lépe zaplatí.