reklama

Prevence jako ochrana proti pojistným podvodům

redakce dne 17. 04. 2014 - 01:00

Pojišťovnám se daří odhalovat čím dál více podvodníků, kteří spáchali pojistný podvod. V boji jim pomáhá důsledná prevence.
 

Spáchat pojistný podvod je v mysli průměrného klienta pojišťovny relativně rychlá cesta jak přijít k penězům. Zvláště za předpokladu, kdy pojišťovny odhalí každý desátý pojistný podvod. Pojišťovny se brání a přicházejí s celou řadou opatření, jak snížit nekalé chování svých klientů na minimum. Důležitou složkou tohoto mixu je prevence. Čtěte také: Pojistnými podvody k bezpracným penězům

Jak odhalit podvodníka?

Prvotním úkolem pojišťovny je rozeznání nepoctivých úmyslů a jednání pojistníků. K tomu využívají finanční zprostředkovatele, kteří by měli být schopni rozeznat podezřelé chování svých klientů a nahlásit ho pojišťovně. Finanční poradce však není hlídací pes. Jeho hlavní snahou je sjednat pojištění a získat za to provizi. Pojišťovy čelí i takovému chování, kdy se poradci stávají spolupachateli podvodů a nabádají své klienty, jak na to.

Pojišťovny mají několik nástrojů, kterými zamezují podvodnému chování klientů. V první řadě jde o neustálou edukaci jak poznat podvodníka. Výhradním zprostředkovatelům a exkluzivním obchodním zástupcům mohou sdělit informace o podezřelém chování klienta v minulosti. Čtěte také: Nesedněte na lep pojišťovnám

Mezi charakteristické znaky náběhu na pojistný podvod je například kombinace rizik, které neodpovídají majetkovým poměrům klienta. Jde například pojištění domácnosti v polorozbořeném stavení apod. Mnohdy napoví i okolnosti sjednávání pojistné smlouvy.

Kdo podvádí nejčastěji?

Nejčastěji podvádí takový klient, který cítí, že by mu mohlo nekalé jednání projít. Jde přitom o kritickou masu. Uvádí se, že pouze desetina populace je odolná vůči jakémukoliv negativnímu chování. Naopak desetina lidí je ochotna se zachovat záporně při každé příležitosti. Zbylých 80 procent tíhne jak k poctivému, tak i nepoctivému chování. Nepáchání trestné činnosti vyvažují získaným užitkem a pravděpodobností odhalení. Rozhodujícím faktorem jsou následky vyplývající z pojistného podvodu. Čtěte také: Pět nejčastějších chyb v životním pojištění

Sdílené registry

Pojišťovnám by pomohly sdílené registry, ve kterých by viděly celou historii svého klienta u jiných pojišťoven. Totéž platí i v případě, kdy si jedna osoba pojistí jednu nemovitost u více institucí. Při pojistném plnění pak získá vyšší plnění. Čtěte také: Češi mají podprůměrné znalosti v oblasti pojištění

Pozitivní publicita

Proti nepoctivému jednání části pojistného kmene je kladen mediální důraz na odhalování pojistných podvodů. Novinový titulek „Zvyšuje se počet pojistných podvodů“ nahrává nežádoucímu chování, neboť vede k pocitu, že páchat pojisté podvody je norma. Váhající klient má vyšší šanci podlehnout iluzi, že na něho nikdo nepřijde. Naopak titulek „Pojišťovny jsou úspěšné při odhalování podvodů“ je z preventivních důvodů lepší než předchozí příklad. Vysílá tak zprávu, že pojišťovám se daří odhalovat pojistné podvody.

Nespokojený klient

Z praxe je známé pravidlo, že osoba, která se jednou neúspěšné pokusila o pojistný podvod, při nejbližší vhodné příležitosti ho zopakuje. Stejně se zachová i klient, který je nespokojen s řádným pojistným plněním. Aby se s pojišťovnou „vyrovnal“, vymyslí podvod, kterak získat to, co předtím nedostal. Čtěte také: Pojistné podvody: Čemu se při nekalostech raději vyhnout