Rozdílné přístupy v podnikání: Služby vs výroba

Analýza přístupů v podnikání, která zásadně promění pohled na váš vznikající byznys.

Máte vymyšlený obor, kterému se chcete podnikatelsky věnovat, zmapovali jste konkurenci, vytipovali cílové zákazníky a připravujete podnikatelský plán. Než se pustíte do detailnější analýzy, co vás bude v budování živnosti nebo firmy čekat, ujasněte si, zda budete poskytovat služby anebo vyrábět. Probereme si oba aspekty podnikatelské činnosti.

Podnikání nanečisto: Selské počty, investice a zisky

Službou pro potřeby tohoto příspěvku myslíme činnosti, jako jsou například masáže, řemeslné práce, opravy apod. Pod výrobou si představte cokoliv, co lze vyrobit. V obou případech je jedno, zda služby nebo výrobu provádíte přímo vy anebo vaši zaměstnanci.

Škálování výroby a služeb

Vymezení podnikatelských činností je důležité pro jejich škálovatelnost. Budete-li vy nebo vaši zaměstnanci poskytovat libovolné služby, těžko se vám bude dařit zvyšovat jejich výkon. Nabízí se dva parametry pro případné zvýšení – v čase a cenové.

Jak začít podnikat v pěti snadných krocích

Každý zaměstnanec má předem omezenou časovou kapacitu. Ani ve vyhrocených případech nebude pracovat déle než 24 hodin denně po sedm dnů v týdnu. Tento hraniční příklad nelze brát vážně, pouze stanovuje tvrdou hranici, za kterou se nikdo z nás nedostane. Druhým parametrem je cena. Jste-li žádaný profesionál jehož služby jsou na vysoké odborné úrovni, dokážeme si představit růst cen za vaši práci.

Korupce jako náklad v podnikání

Avšak ani zde nelze hodnotu práce zvyšovat donekonečna. Ani více zaměstnanců nemusí být řešením – podmínkou je zajištění kvality, na kterou jsou vaši zákazníci zvyklí. Schopní lidé se hledají špatně. Zvláště mají-li požadovanou kvalifikaci, zkušenosti a dobré jméno.

Rostoucí výroba rakví

U výroby je tomu jinak. Pro zvýšení objemu výroby vám pomůže například pořízení většího stroje. Také můžete zefektivnit procesy, které vám přinesou další čas navíc a ušetří práci zaměstnanců, kteří stihnou více. S cenou rovněž lze hýbat směrem nahoru. Limitem pro vás je pouze velikost trhu a jeho umístění.

Přibližme si vše na jednoduchém, avšak morbidním příkladu. Vyrábíte-li kvalitní dubové rakve a prodáváte je pouze na území České republiky českým zákazníkům a zákaznicím, těžko jich za rok prodáte dvě stě tisíc. Roční úmrtnost je lehce přes polovinu předchozího čísla. Jakmile začnete rakve vyvážet, rozšíříte výrobu.

Podnikání: Vlastní služby a produkty vs přeprodej?

I v tomto případě se budete potýkat s dostatkem schopné a kvalifikované pracovní síly, přesto lze řadu výrobních úkonů zajistit externě.

Přidejte si investia.cz na Facebook

Přihlaste se k odběru novinek

Nejčtenější články na investia.cz:

Když trhy míří dolů


Jak vydělat 1000 Kč denně


Čtvrtina lidí má úspory na půl roku


Odchod do starobního důchodu


Britské dělení společnosti má sedm tříd


Sedm případů, jak mít nízký anebo žádný starobní důchod


Dotaz čtenáře: Nemám odpracované roky na důchod


Kdo je v Česku bohatý?


Kam pravidelně investovat 1000, 5000 a 10 000 korun?


Jak stanovit výši nájemného