Rozdílné přístupy v podnikání: Služby vs výroba

Analýza přístupů v podnikání, která zásadně promění pohled na váš vznikající byznys.

Máte vymyšlený obor, kterému se chcete podnikatelsky věnovat, zmapovali jste konkurenci, vytipovali cílové zákazníky a připravujete podnikatelský plán. Než se pustíte do detailnější analýzy, co vás bude v budování živnosti nebo firmy čekat, ujasněte si, zda budete poskytovat služby anebo vyrábět. Probereme si oba aspekty podnikatelské činnosti.

Podnikání nanečisto: Selské počty, investice a zisky

Službou pro potřeby tohoto příspěvku myslíme činnosti, jako jsou například masáže, řemeslné práce, opravy apod. Pod výrobou si představte cokoliv, co lze vyrobit. V obou případech je jedno, zda služby nebo výrobu provádíte přímo vy anebo vaši zaměstnanci.

Škálování výroby a služeb

Vymezení podnikatelských činností je důležité pro jejich škálovatelnost. Budete-li vy nebo vaši zaměstnanci poskytovat libovolné služby, těžko se vám bude dařit zvyšovat jejich výkon. Nabízí se dva parametry pro případné zvýšení – v čase a cenové.

Jak začít podnikat v pěti snadných krocích

Každý zaměstnanec má předem omezenou časovou kapacitu. Ani ve vyhrocených případech nebude pracovat déle než 24 hodin denně po sedm dnů v týdnu. Tento hraniční příklad nelze brát vážně, pouze stanovuje tvrdou hranici, za kterou se nikdo z nás nedostane. Druhým parametrem je cena. Jste-li žádaný profesionál jehož služby jsou na vysoké odborné úrovni, dokážeme si představit růst cen za vaši práci.

Korupce jako náklad v podnikání

Avšak ani zde nelze hodnotu práce zvyšovat donekonečna. Ani více zaměstnanců nemusí být řešením – podmínkou je zajištění kvality, na kterou jsou vaši zákazníci zvyklí. Schopní lidé se hledají špatně. Zvláště mají-li požadovanou kvalifikaci, zkušenosti a dobré jméno.

Rostoucí výroba rakví

U výroby je tomu jinak. Pro zvýšení objemu výroby vám pomůže například pořízení většího stroje. Také můžete zefektivnit procesy, které vám přinesou další čas navíc a ušetří práci zaměstnanců, kteří stihnou více. S cenou rovněž lze hýbat směrem nahoru. Limitem pro vás je pouze velikost trhu a jeho umístění.

Přibližme si vše na jednoduchém, avšak morbidním příkladu. Vyrábíte-li kvalitní dubové rakve a prodáváte je pouze na území České republiky českým zákazníkům a zákaznicím, těžko jich za rok prodáte dvě stě tisíc. Roční úmrtnost je lehce přes polovinu předchozího čísla. Jakmile začnete rakve vyvážet, rozšíříte výrobu.

Podnikání: Vlastní služby a produkty vs přeprodej?

I v tomto případě se budete potýkat s dostatkem schopné a kvalifikované pracovní síly, přesto lze řadu výrobních úkonů zajistit externě.

 
Nejčtenější: Důchody 2019 a Důchody 2020 | Důchodový průvodce | V kolika letech můžete jít do důchodu?

Kam dál? Projděte si obsah investia.cz

Přihlaste se k odběru novinek