reklama

„Spořák roku 2014“ opět nemá jasného vítěze

redakce dne 15. 07. 2014 - 00:00

Získat titul „Spořák roku 2014“ není pro tuzemské banky snadné. Nabídku podráží dodatečné podmínky a nepomáhá ani nízká inflace.
 

Nejlepší spořák roku 2014 patří takovému spořícímu účtu, které je úročeno roční úrokovou sazbou přesahující inflaci a zároveň nabízí pro klienty přátelské podmínky. Není pokud možno zatížený žádnými skrytými háky a háčky. Inflace za uplynulý rok dosáhla 1,4 procenta, letošní bude zřejmě pod jedním procentem. Za této konstelace se již na tuzemské depozitní scéně dají nalézt vhodné spořící účty. Aby mohl získat některé ze spořících kont titul „Spořák roku 2014“ bude muset pokořit úrokovou sazbu 1,2 procenta. Nutné je ještě připočítat srážkovou daň, která i výnos lehce překračující inflaci může snížit. Tím se hranice pro roční úrokou sazbu Spořáku roku 2014 zvyšuje na oněch 1,2 procenta. Čtěte také: Nejvýhodnější spořící účet 2013

Budeme-li uvažovat v reáliích letošního roku, že letošní inflace nepřesáhne jedno procento, je vítězem každá banka, která nabízí roční úrokovou sazbu nad 1,2 procenta.

Jak to bylo loni a předloni?

2013: Ani letos nenabízí žádná banka nebo záložna „Spořák roku“

2012: Nejlepší „Spořák roku“ nenabízí žádná banka ani kampelička

Úrokové sazby, které překračují anebo se alespoň dané hranici víceméně přibližují, mají na svědomí vesměs menší nové banky. Ty již dlouhodobě používají nadprůměrné úročení spořících účtů a dalších depozit jako jeden ze svých marketingových nástrojů. Velkým bankám tak dávají svým způsobem zabrat, především tím, že jim přetahují klienty, které mohly jejich konkurentky vytěžit jiým způsobem. Třeba nabídkou dalších produktů a služeb. Čtěte také: Průvodce spořicími účty: Jak vybrat ten pravý a nespálit se?

Úrokovými tahouny jsou nové banky

Uvedenou úrokovou hranici ve výši 1,2 procenta nepřekonala žádná banka nabízející pravé spořící účty. Na trhu existuje celá řada bank, které se k této sazbě přibližují či ji dokonce přesahují, avšak klient musí splnit předem dané podmínky. Malé banky se tak oklikou přibližují prodejním a marketingovým praktikám větších bank. Oproti nim mají výhodu, že nedrží přespříliš bankovních produktů a jejich historické verze, které velkým bankám komplikují jejich běžný provoz.

Jak získat dobrý úrok?

Přesto získání zajímavé úrokové sazby by bez tanečků okolo znamenalo v mnoha případech stejně unylou nabídku, jakou nabízejí velké banky. Pro názornost stačí uvést několik příkladů. Získání atraktivního výnosu je dáno buďto tak, že vám banka umožní úročit jen předem danou sumu anebo musíte splnit související podmínky.

První místo by si mohla nárokovat Sberbank, která do 150 tisíc korun úročí vklad sazbou 1,63 procenta. Sazbu 1,4 procenta lze získat u mBank u jejího spořícího účtu eMax Plus. Podmínek je několik, třeba požadavek na maximální možný vklad do jednoho sta tisíc korun a nutnost každým měsícem zaplatit kartou nejméně čtyři tisíce korun. Na trhu lze získat i výnos dvě procenta ročně, avšak je zapotřebí mít aktivní vedení osobní, penzijní či podnikatelský účet. Tyto podmínky platí u Waldviertler Sparkasse u vkladů do sta tisíc korun. Až sem negativní zprávy pro běžného spořínka, který si chce odložit stranou větší sumu a nechce plnit žádné další úkoly. Čtěte také: Jak nejlépe zhodnotit milion na spořicích účtech

Na druhé straně barikády, která úrokovou sazbu nepodmiňuje podobně laděnými podmínkami nebo pásmovým úročením v řádech nižších statisíců korun, je například Equa bank, LBBW Bank nebo ING Bank. Air Bank, která si zakládá na úrokové sazbě v režimu TOP3Garance je atypická tím, že pro nové klienty podmiňuje pásmo s atraktivním úrokem jen do výše vkladu 250 tisíc korun. Nový klient je každý, kdo si založil spořicí účet po 1. únoru 2014. Kladem u Air Bank rovněž je, že úroková garance se vztahuje i na běžné účty pro zůstatky do 100 tisíc korun. Podmínkou je pět plateb kartou měsíčně.

Banky začínají ve stále větší míře úkolovat své klienty, kteří po splnění příslušných podmínek získají něco málo navíc.

Pracující klient

Úroky si tak v někerých bankách musejí klienta zasloužit, respektive odpracovat. Do určité míry i do bankovnictví proniká nový pojem, kterým je práce zákazníka. Tímto novým pojmem se dlouhodobě zabývá německý sociolog Gerd-Günter Voß, který o něm píše například v knize „Der arbeitende Kunde“ (Pracující zákazník). Nabízí se paralela pro bankovního klienta, který musí pro získání patřičné odměny (úroková sazba, bezplatné vedení účtu) podniknout úkony, jenž mu banka přikazuje. Nejde o nic složitého a neobvyklého. Onou prací jsou například platby platebními kartami. Čtěte také: Na jaký spořicí účet nyní uložit peníze ze stavebního spoření

I tímto způsobem se dá do budoucna výsledky Spořáku roku 2014 výrazně zamíchat. Nehledě na to, že letošní inflace bude zřejmě pod jedním procentem a úrokové sazby na dobře úročených účtech budou jistě z psychologického hlediska nad jedním procentem.