Stinné stránky internetových finančních srovnávačů

Slabinou internetových srovnávačů v oblasti osobních financí je nízká finanční gramotnost uživatelů, pro které jsou určené.
 

Na internetu lze srovnat takřka cokoliv. Stačí, aby srovnání mělo nějaké představitelné parametry. V online seznamkách si můžete vybrat, jakého chcete partnera a to třeba podle věku, místa bydliště či délky vlasů a dosaženého vzdělání. Při nákupu plazmové televize lze stanovit kritéria podle velikosti úhlopříčky, ceny a značky. Srovnávat lze i finanční produkty.

Jestliže porovnáváte spořicí účty nebo stavební spoření, jde ještě o lehčí záležitosti. Problém nastává při výběru složitějších produktů jakými jsou životní pojistky nebo investice do otevřených podílových fondů.

Parametrická znalost nestačí

Nejčastějšími porovnávači jsou zejména aplikace pro prodej povinného ručení, havarijního pojištění a cestovního pojištění. Po zadání vstupních informací, jako je pohlaví řidiče, jeho věk, místo bydliště, značka a typ vozidla, získáte v přehledné formě ceny pojistného od jednotlivých pojišťoven. Drobným nedostatkem je, že nemáte možnost prostudovat si výluky v pojištění, či náležitosti jednotlivých smluv.

Oproti tomu například životní pojištění je o něco složitější. Zde již nestačí jen zadat základní údaje o sobě a svém voze, jako je tomu u autopojištění. V životním pojištění jde zejména o vhodné zajištění vás samotných pro případ nepříznivému vývoje osudu. Dobře nastavit pojistku je tak uměním. Musíte se umět zorientovat v jednotlivých pojmech, dále pak vědět, jak co funguje a v neposlední řadě se vyhnout řadě chytáků, které na vás pojišťovny mohou nastražit.

Nebezpečí internetových srovnávačů finančních produktů je především v nízké finanční gramotnosti lidí.

Úskalí srovnání

Při porovnávání se nabízí jedno riziko. Tím je, že jakýkoliv finanční produkt v rámci jednoho srovnávače porovnáváte na základě několika předem vybraných parametrů. Jejich výběr za vás provedl provozovatel aplikace. Je pouze na něm, co všechno vám umožní vybrat. Netřeba připomínat, že cílem celé řady srovnávačů je prodat.

Srovnávejte opatrně

Internetové srovnávače vykonávají dobrou službu. Tedy za předpokladu, že produktům, které srovnáváte, rozumíte. Něco jiného je to v okamžiku, kdy potřebujete vyřešit rychle nějakou životní situaci a poptávaný produkt příliš dobře neznáte. V tomto bodě lze opět využít podobnost s výběrem partnera na seznamce. Také víte, jak bude vysoký či jak vypadá, ale neznáte jeho duši.

Přihlaste se k odběru novinek