Triky bank: Líbivá procenta a důležitost výnosu

Občas se v reklamě objeví nabídka na zajímavě vypadající výnosy. Těmi se bankovní marketéři snaží upoutat pozornost.
 

Banky a družstevní záložny občas propagují hezké výnosy a procenta. Důležitější než kolik dostanete za své peníze procent je však konečný výnos. Nejednomu klientovi by se líbilo tvrzení banky, že mu jeho spořící účet zhodnotí o sto procent. To je dvojnásobek původního vkladu. Háček spočívá v detailu, což je v tomto případě nějaká zmínka pod čarou. Kdyby šlo o rok, byla by to pohádkově kouzelné. Horizonty delší deseti let vypadají u depozit podezřele. Čtěte také: Prazáklad finanční gramotnosti

Vynalézavost marketingových pracovníků finančních institucí je někdy hodně nebetyčná. Snaží se dostat potenciálního klienta na vějičku tím, že mu nabídnou hezká procenta. Háček je v tomto případě jediný a to, co je zmíněno „pod čarou“.

Nenablýskané hvězdičky

Právě na onu poznámku pod čarou upozorňuje hvězdička, kterými se to v reklamě a marketingu doslova hemží. V této nepatrné noticce, napsané často tak malým písmem, že ho ani čtenář s ostřížím zrakem stěží bez lupy přečte, se ukrývají důležité parametry vychvalovaného produktu nebo služby. Cílem inzerátu je na první chvíli zaujmout a vyvolat v mysli osoby líbivé pocity. Marketéři mohou vsadit i na nízkou finanční gramotnost. Ta jim nyní a zřejmě i v blízké budoucnosti bude ještě nějakou chvíli hrát do karet. Přeci jen změna myšlení lidí ohledně jejich financí se mění pozvolna.

V nepříliš dávné minulosti se šlo setkat s nabídkou spořícího účtu s úrokovou sazbou tři procenta. Nešlo však o roční výnos nýbrž o dvouletý. Roční úroková sazba pak v tomto případě činila 1,5 procenta. Čtěte také: Jak moc drahý je účet zdarma

V případě připsání úroku k jistině by úroková sazba byla přinejmenším o desetinku procentního bodu nižší. Složené úročení se však příliš nepoužívá, neboť je pro běžného klienta příliš komplikované. Ostatně ani rozdíl mezi procentem a procentním bodem dává zabrat i postarším učitelům matematiky.

Podobně se inspirovala i jedna nejmenovaná kampelička v nabídce termínovaného vkladu. Ta však oproti dvouleté výpovědní lhůtě uvedla 18měsíční. Přičemž roční výnos byl na roční bázi. To je pro běžného spotřebitele notně komplikované. I když o něco více srozumitelnější než v případě jednoho čísla vyjadřující úrokovou sazbu za dva roky. Čtěte také: Češi žijí od výplaty k výplatě, ale považují se za finančně zodpovědné

Banky klamou rády

Z několika zdrojů máme potvrzené, že některé banky využívají neznalosti svých klientů a to i těch potenciálních. Generální ředitel České spořitelny Pavel Kysilka v minulosti řekl něco v tom smyslu, že obchodu pomáhá informační asymetrie. Ta vychází z toho, že na jedné straně stojí všemocná banka a na straně druhé nedostatečně informovaný klient. Díky tomu mohou banky a další finanční instituce vydělávat. Výhledově zřejmě u většinové populace nedojde k výrazné změně znalostí, obezřetnosti a kritičnosti co se týče využívání produktů a služeb finančních institucí. Čtěte také: S finanční gramotností jsme na štíru

Své o tom vypovídá i Air bank, která si na kultu konzervativních bank postavila reklamní kampaň. V ní srovnává vesměs ustálená klišé, která ve světě retailového bankovnictví přetrvávají. Kampani se nedá upřít jistá umělecká licence.

Přidejte si investia.cz na Facebook

Přihlaste se k odběru novinek

Nejčtenější články na investia.cz:

Když trhy míří dolů


Jak vydělat 1000 Kč denně


Čtvrtina lidí má úspory na půl roku


Odchod do starobního důchodu


Britské dělení společnosti má sedm tříd


Sedm případů, jak mít nízký anebo žádný starobní důchod


Dotaz čtenáře: Nemám odpracované roky na důchod


Kdo je v Česku bohatý?


Kam pravidelně investovat 1000, 5000 a 10 000 korun?


Jak stanovit výši nájemného