Záludnosti finančního poradenství

Finanční poradci nemají na růžích ustláno. Zájemci o tuto profesi čelí nechuti lidí, kteří v nich vidí jen takové lepší „pojišťováky“.
 

Finanční poradenství má na trhu své pevné místo. Jde o službu, ve které se pracuje se sny a cíli, které od úspěšné realizace často dělí nejedno desetiletí. Pro řadu lidí je finanční poradenství dostatečně abstraktní služba, kterou si nedokáží dostatečně představit.

Určitě jste se setkali s názorem, že finanční poradci jsou zbyteční a jejich hlavní pracovní činností je sjednávání pojistek. Do určité míry jde o oprávněné obavy. Toto tvrzení bledne v okamžiku, kdy většina národa je finančně negramotná a jediné co část obyvatel dokonale umí, je zadlužit se až po uši.

Éra bouchačů končí

Pomalu končí doba, kdy se ve finančním poradenství pohybovali žraloci, které zajímala jen vlastní kapsa, namísto užitku svých klientů. Do budoucna se takovéto jednání ze strany finančních poradců nedá plně odfiltrovat, ale finančně-poradenské společnosti se snaží klienty přesvědčit, že mají zájem o poctivé poradenství a produktovou přiměřenost.

Co znamená ona produktová přiměřenost? Třeba to, že stoleté stařence nebude poradce nabízet penzijní připojištění nebo investiční životní pojištění. Namísto toho se postará o její úspory, aby babičce zbytečně neležely peníze ladem na osobním účtu, když mohou být na spořicím účtu.

Podobných příkladů je plno. Mezi základní dovednosti každého poradce by mělo patřit, aby klientům nesjednávali jen investiční nebo kapitálové životní pojistky. Právě rozlišení mezi pojistnými a investičními produkty je cestou, jak získat klienta na celý život. Klienti v průběhu času finančně a informačně vyzrávají.

Informace, které stačily klientovi před pěti lety pro jeho rozhodnutí, se dnes jeví jako nedostatečné. Podobně je tomu i u příjmů. Příjmy lidí zvolna rostou a vyvstává tak potřeba kam s volnými finančními prostředky. Jednou spálený klient svému poradci již druhou šanci nedá.

Nastává čas pro plnohodnotné poradenství

Plnohodnotné poradenství nemusí znamenat kompletní odbavení klienta jako je zajištění jeho příjmů, sjednání úvěru na bydlení a část prostředků investovat. Kvalitní poradenství se může uskutečnit i na základě konkrétní klientovo poptávky. Jestli chce peníze odložit na termínovaný vklad, poradce by mu měl vyhovět a ne ho nutit třeba do zajištěných podílových fondů. Přísloví náš zákazník, náš pán, by v případě finančního poradenství mělo platit vrchovatě.

Klienti v průběhu doby vyspívají. Jestliže si dnes chtěli uložit volné peníze na dvouletý termínovaný vklad, za dva roky přijdou na chuť třeba investování. Je lepší být s klientem v kontaktu, byť je prvních několik let spolupráce pro poradce finančně nezajímavých. Stále jde o lepší přístup, než klienta odbavit a už o něm nikdy neslyšet. Napadá nás další přísloví: Méně je někdy více.

Přihlaste se k odběru novinek