Zlatá koruna nadělila ocenění, finanční mýty dál přetrvávají

Ekonomické fórum Zlatá koruna, na kterém diskutuje celá řada analytiků, ekonomů a politiků, nadělila řadu ocenění finančních produktů. Banky a pojišťovny, které získaly nějaké ocenění, o tom informovaly média jako o svém velkém úspěchu. Chybí diskuse na téma finanční produkty a spotřebitel.

Zlatá koruna, která proběhla 2. června 2011, se konala již po deváté. I letos byly na programu příspěvky od ekonomů, analytiků, teoretiků či politiků. Mezi výrazné osobnosti fóra patří profesionální politik Miroslav Kalousek nebo třeba ekonom Michal Mejstřík. V minulosti svými bonmoty zahlcoval publikum i bývalý předseda vlády Miloš Zeman.

Kromě samotného ekonomického fóra, které probíhá celý den, je další výraznou událostí i anketa odborné poroty, ale i široké veřejnosti na jednotlivé finanční a pojišťovací produkty.

Finanční instituce – banky, pojišťovny, penzijní fondy, investiční společnosti, stavební spořitelny nebo úvěrové společnosti – získají v případě ocenění nějakého jejich produktu dobrý důvod, proč o tomto úspěchu dát vědět do médií. Ty poté zahltí tiskovými zprávami, ve kterých ostatním sdělují, že jejich produkt je zkrátka ten nejlepší nebo nejoblíbenější.

Bonus pro spotřebitele?

Jakou výhodu má Zlatá koruna a jí podobné další soutěže pro českého spotřebitele? Dobře to vystihl právě Michal Mejstřík, který ze zároveň členem Rady Finanční akademie soutěže Zlatá koruna. „V současnosti jsou na českém finančním trhu nabízeny stovky finančních produktů a jejich nezávislé hodnocení se postupem času stává nedílnou součástí rozhodování klientů,“ řekl ekonom. Jenže to nestačí. Ne v těchto časech, kdy financím nerozumí většina populace.

Soutěže typu Zlatá koruna, Banka roku, Zlatý Měšec a jiné, by měly stručně a jednoduše sdělit, jaký produkt je ve své kategorii nejlepší a proč. To se jim daří. Problém spatřujeme trošku někde jinde. Jak pro spotřebitele, tak i pro odbornou veřejnost, by bylo vhodné, kdyby současně se soutěží probíhala i diskuse na konkrétní témata. Třeba taková finanční gramotnost je dostatečně široké téma. V Česku je navíc finanční gramotnost na dost nízké úrovni. Pro začátek by bylo vhodné masové veřejnosti jasně sdělit, proč je dobré vědět o penězích více a že vzdělávání v této oblasti jim přinese v budoucnu jen užitek.

Podobné kampaně, jen na téma pojištění, připravuje každoročně třeba Česká kancelář pojistitelů.

Boření finanční mýtů nezačalo

Boření finančních mýtů, i přes různé druhy soutěží, stále nezačalo. Dokud z hlav lidí nezmizí smyšlenky jako je ta, že pojištění je takové lepší spoření, případně si lidé začnou uvědomovat, že půjčky nejsou na financování běžné spotřeby vedoucí k obžerství, nedočkáme se žádného zvýšení finanční gramotnosti.

Další Zlaté koruny a jí podobné soutěže, tak budou představovat jen názvy a kategorie finančních produktů, kterým však běžní spotřebitelé nebudou schopni porozumět, natož je nějak ocenit.

Přihlaste se k odběru novinek