Budování důvěry ve finančním poradenství

Finanční poradce musí v první řadě budit u svého klienta důvěryhodným dojmem.
 

Finanční poradenství je zlatý důl. Jenže ne pro každého. Cestu k profesním výšinám lemuje řada těch, kteří skončili na samém začátku. Jen fluktuace nováčků představuje podle zástupců jednotlivých finančně-poradenských společností na trhu až jedné třetiny. Jde o poradce s kratší než šestiměsíční historií. Jinými slovy třetina zájemců o tuto profesi skončí do půl roku. Důvody mohou být různé a nebudeme se jimi v tomto příspěvku zabývat. Podobné téma: Co čeká nováčka ve finančním poradenství?

Navození pocitu důvěry a klidu

Finanční poradenství je silně abstraktní profese. Na samém začátku není nic hmatatelného. Na samém počátku celého vztahu tak stojí zájem poradce o vybudování a navázání vztahu s klientem, který mu bude důvěřovat. Nemusí mu nutně ve všem věřit, ale ochota se s ním sejít a popovídat si o penězích, je pro řadu lidí dost intimní záležitostí a nesdílejí jí jen tak s někým.

Jestliže si finanční poradce a jeho klient padnou do oka, přichází na řadu finanční analýza a naslouchání, kde se klient vidí za rok, za deset let či v důchodu. Sny a přání mají spíše úlohu navození harmonie mezi oběma partnery.

Důvěra se však také může dobře zneužít. Zejména jednáním nepoctivých poradců – bouchačů. Ti mají větší zájem o blaho své peněženky, před prospěchem svých klientů a mohou využívat i takové metody, které vedou až k manipulaci. Na celý takovýto stav se dá dívat i očima řezníka, který láká ovečku na pampelišku držící v jedné ruce a ve druhé ruce za zády svírá dranžírák. Věříme, že na trhu působí už menší část poradců – bouchačů. A co víc, jejích éra snad pomalu končí.

Finanční plán jako cestovní mapa

Finanční plán slouží pro oba zúčastněné, finančního poradce a jeho klienta, jako jakási mapa, podle které se obě strany orientují. Čím je finanční analýza udělaná lépe, tím z ní mají užitek obě strany. Klient tak ví, jaké budou následovat jednotlivé kroky na cestě za jeho sny, pro poradce jde hlavně o plán prodeje finančních produktů. Podobné téma: Hitparáda provizí: Jasně vede investiční životní pojištění následované hypotékami

Netřeba vysvětlovat, že třeba rizikové životní pojištění se nehodí pro mladé lidi, kteří nemají potřebu nikoho a nic zajišťovat. Stejně tak stoleté babičce nemá smysl sjednávat investice do akciových podílových fondů.

Pro snazší orientaci ve světě financí dobře slouží přehledný obrázek, který má nejčastěji podobu domu nebo pyramidy. Jednotlivé stavební kameny jsou na jednoduchém schématu označené pojmy jako je zajištění, bydlení, důchod, rezerva apod. Poradci toto schéma svým klientů rádi ukazují, neboť jde o snadné znázornění nabízených řešení.

Oblast finančního poradenství tak má kromě své dominující obchodní složky i o něco laskavější tvář. Není však jednoduché nalézt toho opravdu kvalitního poradce, který se svým klientem řeší i takové situace, kdy z nich nekouká žádný okamžitý zisk.

Přihlaste se k odběru novinek