Sbohem spropitné, chybět nebudeš

Spropitné míří do muzea. Jde o relikt doby, ve které dominovala hotovost. Bezkontaktní placení odsune tuzéry do propadliště dějin.
 

Pomalu končí doba, kdy drtivá většina populace žehrala na neplacení daní a sama tento stav podporovala dáváním spropitného v restauracíh, hospodách, kavárnách, zkrátka ve všech možných typech gastrozařízení. Spropitné je ošklivé slovíčko, kterým masy podporují šedou ekonomiku a brzdí vlastní blahobyt v podobě ztracených daní a jejich následného přerozdělení do společnosti. Čtěte také: Čachry s DPH: Stát ročně přichází o desítky miliard korun

Pravidlo deseti procent

Hojně rozšířeným memem ve společnosti je přidávání zhruba deseti procent ke konečnému účtu za útratu v restauraci nebo podobném typu zařízení. Tato výše se různě liší podle zemí i jednotlivých podniků a daných zvyklostí. Ve Spojených státech je odměna pro obsluhu samozřejmostí, v tuzemsku je již servis personálu zakalkulován do koncové ceny. Tyto odlišnosti je třeba mít na vědomí, když platíte v restauraci účet. Podle podobné logiky byste měli platit za všechny služy, které v pohostinství využíváte. Od použití toalety počínaje, přes úhradu speciálního poplatku za provozní režie až po třeba úsměv na rtech osob, které vás obsluhují. Čtěte také: Jak začít podnikat v pěti snadných krocích

„Tap&go“ vymýtí dýška

K vymýcení povinných desátků možná napomůže systém označovaný „tap&go“, do češtiny překládaný jako „placení mávnutím karty“. Při používání této platební metody se bude chtít jen málokdo zdržovat zadáváním spropitného do POS terminálu a čtením pokynů na pidi displeji. Rozšířením metody placení promachu kartou spolehlivě vymýtí drtivou část podvůdků s odměnou pro obsluhu.

Propady a vzestupy

Nepříjemné dopady čekají na provozovatele gastronomických zařízení a zejména jejich zaměstnance a další pracovní sílu. V krátkodobém časovém horizontu se jim sníží příjmy. Část pracovníků bude mít v tomto oboru na kahánku, nepůjde však o žádnou tragédii.

S vysokou pravděpodobností je možné předpokládat, že hbití a šikovní majitelé stravovacích zařízení budou inovovat svou nabídku a služby. Jejich cílem bude přilákání zákazníků, zvýšení jejich množství a četnosti návštěv. Dobrou motivací lepšího servisu bude i zvýšení objemů tržeb. Manažeři mohou pracovat i s čísly. Třeba překalkulovat jednotlivé pracovní úkony a výkony nebo hledání přijatelných úspor v každodenním provozu. Čtěte také: O podnikání trochu jinak

Omezením objemu spropitného nedojde ke snížení počtu hostů. Zprůhlední se tržní prostředí a zákazníci přestanou podporovat šedou ekonomiku. To vše jaksi přirozeně.

Poznámka pod čarou
Na pojem „tap&go“ se vztahuje ochranná známka společnosti MasterCard. V textu jsme nechtěli tuto informaci zmiňovat, abychom nenarušili jeho plynulé čtení.

Přidejte si investia.cz na Facebook

Přihlaste se k odběru novinek

Nejčtenější články na investia.cz:

Když trhy míří dolů


Jak vydělat 1000 Kč denně


Čtvrtina lidí má úspory na půl roku


Odchod do starobního důchodu


Britské dělení společnosti má sedm tříd


Sedm případů, jak mít nízký anebo žádný starobní důchod


Dotaz čtenáře: Nemám odpracované roky na důchod


Kdo je v Česku bohatý?


Kam pravidelně investovat 1000, 5000 a 10 000 korun?


Jak stanovit výši nájemného