Zadlužení trochu jinak

Problémy s půjčkami nemají jen ti, kteří nedokáží splácet úvěry. Komplikace nastanou i tehdy, když nezaplatíte účet za telefon.
 

Tradiční pohled na dlužníka je takový, že si vezme jeden, dva a více úvěrů, které následně splácí. Do dluhové pasti ve většině případů padá tehdy, když se mu přihodí nějaká nemilá událost, třeba ztratí práci anebo je delší dobu v pracovní neschopnosti. Poté přicházejí komplikace s řádným splácením. To platí zejména v případech, kdy dlužník nemá finanční rezervu anebo je v nedostatečné výši, případně je zčásti vyčerpaná.

Tento do určité míry tradiční model dlužníka bledne v porovnání s tím, že dlužit může kdokoliv z nás. A to dokonce i tehdy, když si žádný úvěr nesjednal. Nejčastěji lidé dluží peníze za služby jako jsou telekomunikace, úhrada energií, vodného a stočného či nájmu. Zejména úhrada činže a dalších nákladů spojených s bydlením se může nepříjemně vymstít.

Nemám peníze, nebudu platit účty

Snad nejjednodušší situací je, když se člověk dostane do problémů s hrazením svých běžných závazků. Mezi ně patří nejčastěji platby za takové služby, které můžeme oželet. Jestliže se dlužník dostane do finančních potíží, přestává nejčastěji jako první platit účty pojištění, telefon, kabelovou televizi, koncesionářské poplatky nebo třeba poplatky za psa obci, ve které bydlí. Někteří dlužníci to vezmou hodně od podlahy a přestávají hradit i náklady související bezprostředně s bydlením. Nájem, energie, poplatky. To je nejčastější hitparáda výdajů, které dlužníci omezují jako první. Mají-li nějaké úvěry, přestávají vesměs splácet i je.

Zadlužit se nemusíte jen tím, že si vezmete půjčku. Stačí jednou nezaplatit účet za telefon a vaše jméno se ocitá v dlužnických registrech.

Nepříjemné přehlédnutí

Nejvyšší zlo tkví v detailech. To vám řekne každý pohádkový čert, se kterým byste případně sepsali smlouvu. Někdy se dlužníky stávají lidé, kteří k tomu mají hodně daleko.

Nejčastěji jde o chyby, jenž vznikají přehlédnutím při nastavení plateb v internetovém bankovnictví. Stačí, aby mobilní operátor či jiný subjekt, jehož služeb využíváte, poslal avízo ohledně změny bankovního účtu, na které zapomenete a „neštěstí“ je na světě. Jindy dojde k zániku trvalého příkazu, který bezchybně běžel několik let.

Nejlepší obranou je v těchto podobných případech uzlík na kapesníku. Ne, děláme si legraci. Proti podobným přehmatům se těžko brání. Ze všeho nejlepší je mít seznam trvalých příkazů včetně jejich expirace a ty průběžně prodlužovat. Jakmile měníte číslo účtu nebo upravujete jinak bezproblémovou platbu, ujistěte se, že peníze odešly ve stanovený termín řádně a včas. Zbytečný překlep vás může stát nepříjemné překvapení a případné penále navíc.

Přihlaste se k odběru novinek